• Myllylahti Oy/

Tositapahtumiin perustuva Kuksteri-kirja kertoo rehellisesti ja kaunistelematta kasvatuslaitosten julmista oloista 1950-luvulla

Kuksteri on kirjamaailman päänavaus aiemmin vaietuista kasvatuslaitosten julmuuksista – tiukasta kurista, sadistisista rangaistuksista ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. YLE käsitteli samaa aihetta keväällä esitetyssä koskettavassa dokumentissa Varastettu lapsuus.

Tarmo on viattoman näköinen pikkupoika, jonka elämä ajaa sodan murjomille kaduille. Saamaton alkoholisti-isä ja tyrannimainen äitipuoli eivät anna pojalle turvaa ja hyväksyntää, jota tämä päätyy etsimään varastamistaan kirjoista, aseman vessan lämmöstä ja mäkihyppääjien isähahmosta.

Kouluikään mennessä Tarmo on jo poliisien vanha tuttu, poika, jonka sydän on paikallaan, mutta mikään muu elämässä ei olekaan. Alkaa kurinpidon ja rangaistusten täyttämä aika pelätyssä Männikön kasvatuslaitoksessa, karkumatka mustalaisten luo ja hapuileva tutustuminen lapsensa hylänneeseen äitiin. Fiksuna ja nopeasti oppivana poikana Kuksteriksi nimetty Tarmo oppii pian myös Männikön kirjoittamattoman lain: älä luota keneenkään.

Tositapahtumiin pohjautuva nuoren pojan kasvutarina on kaikesta kurjuudestaan ja ankaruudestaan huolimatta myös kertomus kyvystä sopeutua olosuhteisiin, lämmöstä ja ilosta pienissä hetkissä ja kohtaamisissa. Säälille ei ole sijaa tämän pojan elämässä.

Jorma Viiki on vuonna  1943 Helsingissä syntynyt ja nykyään Lempäälään asettunut maailmankansalainen, joka on hankkinut elantonsa niin merimiehenä kuin muusikkonakin. Kuksteri on hänen esikoisteoksensa.

Kirjailija: Jorma Viiki
ISBN: 978-952-202-448-0
Sidottu 382 s.
LIITTEET: Kuksteri-kirjan etukansi sekä Jorma Viikin valokuva.

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut yli 400 kirjaa, ja on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi