Turvapaikanhakijatyttö katoaa Mari Pyyn kantaa ottavassa esikoisjännärissä

Itsekin alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottotyössä työskennellyt espoolainen kirjailija luo Kadonnut-kirjassaan tapahtumaketjun, joka voisi olla totta Suomessa tänään tai huomenna – milloin vain. Ruotsissa vastaavista katoamisista uutisoitiin viime keväänä.

Sosiaalityöntekijä Inka Uusimaan palatessa kesälomaltaan Sudanista alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottokotiin hän kuulee järkyttävän uutisen. Nuori turvapaikanhakijatyttö Nasim Moha on kadonnut jäljettömiin viikkoa aiemmin. Inka haluaa selvittää suojattinsa kohtalon, mutta kollegat ja poliisi suhtautuvat katoamiseen omituisen välinpitämättömästi.

Yhtä aikaa Nasimin katoamisen kanssa vastaanottokodin elämään ilmestyvät uusina lasten edustajina aloittelevat Rami Khan ja Janne Kivi. Molemmat vaikuttavat tehtävästään ja lasten edusta aidosti kiinnostuneelta, mutta kyteekö pinnan alla jotain muuta?

Inkan oma menneisyys paiskautuu hänen silmilleen repien rikki vanhoja haavoja. Liian myöhään Inka tajuaa joutuneensa mukaan itseään suurempaan kuvioon, jossa keneenkään ei voi luottaa.

Kadonnut on espoolaisen Mari Pyyn vahvasti elämänmakuinen ja kantaa ottava esikoisjännityskirja. Pyy on työskennellyt alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottotyössä ja saanut näin eturivin paikan tarkasteltaessa suomalaista turvapaikanhakijasysteemiä alaikäisten lasten osalta. Nykyään Pyy työskentelee kehittämistehtävissä kuntasektorilla.

Kirjan tarinaa tukevat lainaukset turvapaikanhakijoihin ja ihmiskauppaan liittyvästä uutisoinnista viime vuosilta.

Kirjailija: Mari Pyy
ISBN 978-952-202-452-7
Sidottu  262 s.

Mari Pyy on kirjailijavieraana Suomalaisen Kirjakaupan liikkeissä seuraavasti:

-19.10.2013 kello 12.00, Kauppakeskus Lippulaiva, Espoonlahti

-19.10.2013 kello 14.00, Kauppakeskus Iso Omena, Espoo

-16.11.2013 kello 12.00, Hyvinkää

LIITTEET: Kadonnut-kirjan etukansi sekä Mari Pyyn valokuva.

Katso myös kirjailijavideo ja -haastattelu kirjan synnystä ja taustoista:

Myllylahti Oy, Niina With, 050-538 7088, niina @ myllylahti.fi