Uutuusdekkarissa vahvaa faktaa poliisikoirien käytöstä rikostutkinnassa

Kasvot pinnan alla –kirja tuo kotimaiseen jännityskirjallisuuteen uuden ulottuvuuden; poliisikoirien toiminnan kuvauksen. Teosta varten kirjailija Tiina Martikainen perehtyi syvällisesti erityisesti koirien käyttöön henkilöetsinnöissä.

”Tähän ensimmäiseen dekkariini tein taustatyötä kaksi vuotta, kirjan kokoaminen kesti kolme vuotta. Opiskelin poliisikoiran työtä, esitutkintalakia ja pakkokeinolakia – tavallaan minun piti opiskella poliisin työ ja faktat perusteellisesti ennen kuin pystyin rakentamaan fiktion sen ympärille”, Martikainen kertoo.

Kesälomien kynnyksellä Lohjan poliisiaseman pitkäkestoinen rikostutkinta saa tutkittavakseen nuoren naisen katoamisen. Kolme viikkoa myöhemmin Sammatista löytyy ruumis.

Rikosylikonstaapeli, poliisikoiranohjaaja Hanna Vainio tarttuu tehtävään, mutta surmaajan etsiminen lukuisten epäiltyjen joukosta muuttuu tarpomiseksi alibien, syytösten ja valheiden suossa.

Onneksi ruumis- ja henkilöetsintään erikoistuneen saksanpaimenkoira Riinan vainu on pettämätön, ja se johdattaa rikostutkijat lopulta oikeille jäljille.

Tiina Martikainen (1963) on sammattilainen kirjailija ja freelance-toimittaja, joka vetää myös kirjoituskursseja. Kasvot pinnan alla on Martikaisen ensimmäinen dekkari, mutta muuta tuotantoa on takana jo kuusi julkaistua teosta.

Tiina Martikaisen haastattelu:

***
Lisätiedot, haastattelupyynnöt: tiedottaja Taika Dahlbom, taika@myllylahti.fi

***
Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 450 kirjaa, ja vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi