Kartanonkosken ensimmäiset harjannostajaiset

Vantaan Kartanonkoskelle nousevassa puutarhakaupunginosassa vietetään 9. toukokuuta alueen ensimmäisiä harjannostajaisia. Nämä Skanskan ja NCC:n rakentamat vapaarahoitteiset asunnot valmistuvat syksyllä 2001. Alueelle tulee persoonallisia kerros-, rivi- ja pientaloja. Osa toteutetaan Skanska Entré ja NCC:n OmaOmistus-rahoituksella, jolloin niihin pääsee pienelläkin alkupääomalla kiinni. Kartanonkosken omaleimainen, ihmisläheinen arkkitehtuuri pohjautuu kaavoitussuunnittelusta järjestettyyn arkkitehtikilpailuun, jonka voitti ruotsalainen Djurgårdstadens Arkitekter -toimisto vuonna 1998. Vuoteen 2010 mennessä Kartanonkoskella asuu noin 3 000 asukasta. Kartanonkosken kaupalliset palvelut ovat valmiina. Se on nopeasti kehittyvän Vantaan Airport Cityn alueella, kauppakeskus Jumbon läheisyydessä. Alueelle tulee mm. kansainvälinen koulu, jonka rakentaminen aloitetaan tänä vuonna. ”Kartanonkosken arkkitehtuuri, mainiot ulkoilumaastot ja hyvät palvelut ovat niitä asioita, joista alueen asukkaat tulevat nauttimaan. Asuntojen markkinointi ja myynti on käynnistynyt ja mielenkiintoa aluetta kohtaan on riittänyt”, NCC:n johtaja Kari Kiviluoma kiteyttää. ”Kartanonkoskelle nousee väreiltään, muodoiltaan ja mittasuhteiltaan idyllinen asuinympäristö, jota vastaavaa ei Suomesta mistään löydy. Alue rakennetaan perinteisiä kädentaitoja kunnioittaen paikanpäällä. Kaikkiin Kartanonkosken asuntoihin tulee muun muassa kiinteä internetliittymä. Kartanonkoskelle ovat markkinoinnissa myös ensimmäiset Skanska Allergiakodit”, Skanska Oy:n toimitusjohtaja Mauri Niemi toteaa.

Yrityksestä

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2015 oli 6,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.