• NCC/

NCC aloittaa Tulevaisuuden sairaala OYS 2030 uudisrakentamisen ensimmäisen vaiheen – hanke toteutetaan allianssimallilla

Lue alkuperäinen

NCC on valittu kumppaniksi sairaalaprojektin toteutukseen Ouluun. Projektiin kuuluu kaksi uutta rakennusta – lasten ja naisten sairaala sekä uuden ydinsairaalan ensimmäinen vaihe. Asiakkaana on Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä. Hanke toteutetaan projektiallianssina ja NCC:n osuus hankkeesta on noin 74 MEUR.

- Jatkamme innokkaina ja ylpeinä Oulun sairaalaprojektia kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Toteutamme hankkeen avoimen rakentamisen mallilla, mikä mahdollistaa joustavat muutokset suunnitelmiin vielä rakentamisen loppuvaiheessakin. Näin pitkän ja vaativan projektin kohdalla avoimen rakentamisen malli on kokemustemme mukaan ehdottomasti paras ratkaisu, NCC Buildingin maajohtaja Mika Soini kommentoi.

Urakkaan kuuluvat purkutyöt alueella ovat jo alkaneet ja rakennustyöt aloitetaan syksyllä 2018. Sairaalarakennukset valmistuvat vuoden 2021 loppuun mennessä.

Projektiallianssi sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin

Hankkeen toteutusmalliksi on valittu yhteistoimintamalli – projektiallianssi, jossa tilaaja valitsee hankkeen keskeiset sopimuskumppanit projektin varhaisessa vaiheessa.

Yhteistoimintamallissa sopimusosapuolet muodostavat yhteisen organisaation ja johtamisjärjestelmän, asettavat yhteiset tavoitteet sekä laativat yhden yhteisen sopimuksen ja kaikille yhteisen kaupallisen mallin. Osapuolet jakavat yhdessä myös hankkeen riskit ja hyödyt sekä sitoutuvat korkean suorituskyvyn jatkuvaan parantamiseen.

- Uskomme, että kun pääsemme aikaisessa vaiheessa kehittämään yhdessä käyttäjiemme ja palveluntuottajiemme kanssa suunnittelu- ja toteutusratkaisut hankkeelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi, ja sovimme niistä keinoista ja pelisäännöistä, joiden avulla voimme yhdessä hankkeen toteuttaa, voimme luottaa siihen, että osapuolet ovat sitoutuneet asetettuihin tavoitteisiin, Tulevaisuuden sairaala OYS 2030 -ohjelmajohtaja Kari-Pekka Tampio toteaa.

Hankkeen osapuolten yhdessä asettamat tavoitekustannukset ovat yhteensä 164 MEUR, josta NCC:n osuus on noin 74 MEUR.

Lisätietoa:
Mika Soini, maajohtaja, NCC Building, puh. 010 507 8711
Kari-Pekka Tampio, Tulevaisuuden sairaala OYS 2030 -ohjelmajohtaja, puh. 040 151 4005
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäjohtaja, NCC, puh. 0400 764 148

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2016 oli 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 17.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.