Nesteen ja Ponssen Finlandia by Forest Machines -kampanjalle voitto Finnish Comms Awardsissa

Neste Oyj Uutinen 14.6.2018

Nesteen ja Ponssen Finlandia by Forest Machines -kampanja voitti tänään Finnish Comms Awards -kilpailun Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy -kategoriassa. Finnish Comms Awards on viestintätöiden kilpailu, jolla halutaan tuoda viestintätoimistojen ja asiakkaiden yhteistyötä ja sen vaikuttavuutta monipuolisesti esiin. Kilpailun eri kategorioihin osallistui yhteensä 101 kilpailutyötä.

Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden ja suomalaisen työn kunniaksi tehty Finlandia by Forest Machines -kampanja käynnistyi metsäkoneilla tehdyllä versiolla Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä. Teos oli osa kampanjaa, jolla Neste halusi konkreettisella tavalla tukea suomalaista työtä. Video keräsi eri kanavissa yhteensä yli kaksi miljoonaa katselukertaa, minkä johdosta Neste kaksinkertaisti alkuperäisen suomalaiselle työlle tarkoitetun lahjoituspotin. Potti sisältää puolen vuoden polttoaineet 40 työttömälle, mahdollistaen yhteensä noin 400 000 kilometrin edestä työnhakumatkoja.

Finnish Comms Awardsin Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy -kategoriassa haluttiin palkita lyhytkestoinen kampanja, jolla on saavutettu poikkeuksellisia tuloksia. Erityistä arvoa annettiin rohkeudelle kokeilla uutta toiminta- ja menettelytavoilla sekä vaikuttamisen keinoilla.

“Kiitämme suuresti kaikkia videota katsoneita, jotka halusivat osoittaa tukensa suomalaisen työn puolesta. Työttömyys on aihe, joka koskettaa monia. Kampanja on osoitus siitä, mitä yhteistyöllä ja päättäväisyydellä voi saada aikaan. Sen tekemiseen osallistui mielettömän suuri joukko ‒ mukana olivat täydeltä sydämeltään nesteläiset yli organisaatio- ja tiimirajojen, Ponssen edustajat, Työttömien Keskusliitto samoin kuin toimistokumppanimme Kurio ja Miltton. Meitä yhdisti aito halu auttaa tässä tärkeässä yhteiskunnallisessa aiheessa, ja esimerkiksi pelkästään kampanjan hiomiseen käytettiin yli 200 tuntia”, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo.

“Halusimme viedä kampanjan niin pitkälle kuin mahdollista, emmekä jättää sitä vain yhteen tekoon. Kun se päättyi virallisesti vuoden 2017 lopussa, halusimme asettaa riman korkeammalle ja myös henkilökohtaisemmalle tasolle: olemme päättäneet auttaa 100 työtöntä takaisin työelämään yhdessä Työttömien Keskusjärjestön kanssa. Myös osa työntekijöistämme on kertonut olevansa valmiita käyttämään aikaa pitkäaikaistyöttömien auttamiseen, kukin oman osaamisensa ja kiinnostuksensa pohjalta. Itse esimerkiksi olen lupautunut auttamaan työnhakuprosessiin ja digitaalisiin kanaviin liittyvissä haasteissa”, Hyötyläinen jatkaa.

Lisätietoja: Mika Hyötyläinen, markkinointijohtaja, Marketing & Services -liiketoiminta-alue, Neste, puh. 050 458 4132

Kampanjan sosiaalisen median hashtag: #tributetofinnishwork
Katso video Finlandia by Forest Machines - a Tribute to Finnish Work
Lehdistötiedote: Voiko Finlandia-hymnin soittaa metsäkoneilla? Neste ja Ponsse yhdistivät voimansa kampanjassa suomalaisen työn puolesta
Ponsse
Työttömien Keskusjärjestö ry

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Finlandia by Forest Machines - a Tribute to Finnish Work lyhyesti

Neste ja Ponsse toteuttivat uuden sovituksen Jean Sibeliuksen säveltämästä Finlandia-hymnistä metsäkoneiden ääniä käyttämällä. Sovitus, Finlandia by Forest Machines - a Tribute to Finnish Work, on tehty keskellä jylhintä Savoa käyttämällä metsäkoneiden ääniä.

Videon yhteistyökumppaneina ovat toimineet sosiaalisen median toimisto Kurio, tuotantoyhtiö No-Office sekä viestintätoimisto Miltton. Videon tekoon tarvittiin yli 300 videoklippiä ja melkein 1 000 audioklippiä sekä kolme metsäkonetta, joissa oli Nesteen voiteluaineet ja polttoaineena kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™. Videon tähtinä toimivat metsäkonealan ammattilaiset Marko Karhu (metsuri), Anne Räihä (kuljettaja), Hannu Liikanen (kuljettaja), Tarmo Juntunen (kuljettaja) ja Janne Oldenburg (koneäänitykset).

Finnish Comms Awards -voiton lisäksi Finlandia by Forest Machines -kampanja voitti toukokuussa kultaa SABRE Awards EMEA -kilpailussa kategoriassa Energy and Natural Resources sekä sai kunniamaininnat kategorioissa Best Earned Media with Influencers and Communities sekä Best Meme/Viral Campaign. Lisäksi kampanja ansaitsi hopeaa Markkinointikollektiivin Vuoden paras kilpailussa huhtikuussa.

Lainaukset