3DBear ja Arcada rakensivat kiertotalousinnovaation 3D-tulostetun muovin kierrättämiseksi

- Kuka tahansa voi valmistaa open source -kierrättimen itse ja tehdä esimerkiksi vanhoista muovileluista uusia

Tiedotusvälineille 24.11.2017

Helsinkiläinen startup-yritys 3DBear Oy on julkistanut yhteistyössä Ammattikorkeakoulu Arcadan kanssa 3D-tulostettavan muovin kierrättimen. Konsepti on vapaasti kaikkien kuluttajien, kirjastojen tai oppilaitosten käytettävissä ympäri maailman.

Muovijätteen määrä on maailmanlaajuinen ympäristöongelma. On arvioitu, että noin 8 miljoonaa tonnia muovijätettä päätyy valtameriin joka vuosi. 3D-tulostuksella on potentiaali muuttaa tilannetta ja parantaa raaka-aineiden kiertoa.

Tänään julkistetun kierrätysteknologian avulla soveltuvia eriä kodin muovijätettä tai käyttämättömiksi jääneitä leluja voi muuttaa vaikkapa 3D-tulostetuiksi nukeiksi, rakennuspalikoiksi tai hyötyesineiksi.

"Meidän visiomme on alusta asti ollut, että muovi ei ole jätettä vaan arvokas raaka-aine. Päätimme avata teknologiamme maailmanlaajuisesti kaikkien käyttöön, jotta kenellä tahansa on mahdollisuus ottaa innovaatio käyttöön", toteaa 3DBearin toimitusjohtaja Kristo Lehtonen.

3DBearin kierrätin on osa esineiden digitalisaatiota, jolla on potentiaalia disruptoida merkittäviä aloja.

”Yhä harvempi enää ostaa musiikkia kaupasta fyysisinä esineinä. Haluamme tarjota vastaavan, luovuutta ruokkivan tavan lapsille ja antaa heille välineet suunnitella ja valmistaa omat lelut. Siinä säästyy myös perheiden vanhemmilta pitkä penni, kun ei tarvitse ostaa kovalla katteella brändättyjä muovipalikoita”, Lehtonen jatkaa.

Eri muovilajien yhdistäminen kierrätyksessä on teknisesti haastavaa. Tästä syystä pienten muovierien kierrättäminen on nykyisin harvoin teknisesti tai kaupallisesti järkevää. Lisäksi öljyn hinnan lasku on saanut monet kierrätysyritykset taloudellisiin vaikeuksiin.

”3D-tulostuksen avulla pieniä muovimateriaalieriä voidaan kierrättää tehokkaasti uusiksi tulosteiksi. Nyt kaikki kierrättimen valmistamiseen tarvittava tieto on koottu helposti hyödynnettäväksi paketiksi. Toivottavasti tämä lisää mielenkiintoa alaan myös laajemmin”, sanoo Arcadan yliopettaja Mirja Andersson.

Kierrättimen avulla myös 3D-tulostamisesta tulee halvempaa ja houkuttelevampaa myös kehittyvissä maissa, sillä uusi rulla 3D-tulostimen muovista raaka-ainetta maksaa kymmeniä euroja kilolta. Näin ollen 3D-muovin kierrättäminen säästää kuluttajalle paljon rahaa. Samalla kuluttajan ei tarvitsisi murehtia pieleen menneistä tulosteista.

Miten kierrätin käytännössä toimii?

Jyrsitty jätemuovi ohjataan metalliseen pursottimeen, jossa se lämmitetään. Muovisulan läpimittaa mitataan optisella sensorilla laadun varmistamiseksi. Parhaimmillaan kierrätysmuovi on täysin uuden veroista.

Katso video osoitteesta www.3dbear.io/recycler.

Miten kierrättimen voi itse valmistaa?

Tiedostopaketti ja suunnitteluohjeet ovat vapaasti ladattavissa osoitteessa www.3dbear.io/recycler.

Osat ovat standardiosia ja hinnaltaan edullisia. Kuka tahansa pystyy niiden rakentamaan oman kierrättimensä. Opiskelijaprojektina valmistettu kierrättimen prototyyppi sijaitsee Arcadan tiloissa, Helsingin Arabianrannassa.

Kristo Lehtonen, toimitusjohtaja, 3DBear Oy
kristo@3dbear.fi

Mirja Andersson, yliopettaja/energia- ja materiaalitekniikka, AMK Arcada
mirja.andersson@arcada.fi