Biohakkeri Teemu Arina saa kansainvälisen Leonardo-palkinnon

Tiedotusvälineille 23.6.2015

Suomen tunnetuin biohakkeri Teemu Arina on valittu merkittävän eurooppalaisen Leonardo-palkinnon saajaksi. Palkinto myönnetään vuosittain oppimisen alueella uraauurtavaa työtä tehneelle henkilölle.

Arina on ansioitunut työssään yhteisöllisen ja verkostomaisen oppimisen ja työn kehittämisessä. Palkinto myönnetään hänen työstään sosiaalisen median käytön edistämiseksi opetuksessa ja oppimisessa.

“Suomi on ollut edelläkävijä sosiaalisen median hyödyntämisessä opetuksessa. Uskon elinikäiseen oppimiseen ja teknologiaan, joka tekee koulujen seinistä tavallaan läpinäkyviä ellei jopa tarpeettomia. Oppiminen tapahtuu jatkossa yhä enemmän esimerkiksi sosiaalisen median, mobiililaitteiden, puettavan teknologian ja tekoälyn kautta”, Teemu Arina sanoo.

Arina on itse hyvä esimerkki uudenlaisista oppimisen malleista. Jo 17-vuotiaana hän toimi opettajana lukiossa ja 18-vuotiaana ulkopuolisena luennoitsijana yliopistossa. Huomattuaan miten tehokasta oppiminen voi olla teknologian avulla, hän päätti jättää opinnot korkeakouluissa väliin ja keskittyä itsensä kehittämiseen mm. yritystoiminnan ja verkko-oppimisen kautta. Hän valitsee itse verkosta parhaat sisällöt, etsii keskeisimmät opettajat ja osallistuu sekä verkkokursseille että hyödyllisiin tilaisuuksiin ja konferensseihin. Samalla Arina pyörittää useampaa yritystä.

“Nykyinen päivätyöni on SwipeToMeet-niminen mobiilisovellus, jonka avulla yhteisten tapaamisten järjestäminen on helppoa. Sen vastapaino on Biohakkerin käsikirja, jota kirjoitan yhdessä lääkäri Olli Sovijärven ja ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan kanssa. Kutsun sitä leikkisästi Batman-projektikseni, sillä käytän siihen kaikki illat ja viikonloput”, Arina kertoo.

Biohakkerin käsikirjan kirjoitusprosessi perustuu systemaattiseen tapaan oppia uutta kokonaisvaltaisesti ja rakentaa sitä yhteisöllisesti. Kirjassa keskitytään oppimista ja kehittymistä tukeviin terveellisiin elämäntapoihin kuten uneen, liikuntaan ja ravitsemukseen sekä niiden mittaamiseen ja parantamiseen. Kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia tukevalla kirjalla on jo yli 10 000 lukijaa. Biohakkerin podcast -nettiradio on terveysosion kärjessä Applen verkkokaupassa.

Leonardo -palkinto luovutetaan Arinalle 14. syyskuuta 2015 Saksan Bonnissa. Palkinnon tukijoita ovat Euroopan parlamentti, Saksan opetus- ja tutkimusministeriö sekä UNESCO. Aikaisemmin palkinnon ovat saaneet muun muassa Wikipedian perustaja Jimmy Wales sekä MIT:n prosessori Sugata Mitra.

Teemu Arina, puh. 050 555 76 36, www.biohakkerit.fi

Leonardo -palkinto, http://leonardo-award.eu/content/e2251/index_eng.html