Suomalaiset toimistotyöntekijät turhautuvat työssään

Staplesin tuore tutkimus: toimistotyöntekijät kaipaavat epätoivoisesti pois työpaikoiltaan

• 91 % suomalaisista työntekijöistä kokee turhautumista työssään
  • 83 % pohtii työpaikan vaihtamista
  • Joka viides (21 %) silmäilee työpaikkailmoituksia ollessaan turhautunut
  • Useampi kuin kaksi viidestä (42 %) työntekijästä turhautuu työpaikkaa vaihdettuaan myös uuteen työhönsä kuuden ensimmäisen kuukauden aikana

LEHDISTÖTIEDOTE 15.1.2019

Staplesin teettämä tutkimus osoittaa, että suomalaiset työntekijät turhautuvat työssään.

Peräti 91 % tutkimukseen vastanneista toimistotyöntekijöistä on turhautunut työympäristöönsä, minkä seurauksena he etsivät ulospääsyä. Jos muuta parannusta tilanteesta ei ole näkyvissä, töitä etsitään muualta. Joka viides esimerkiksi etsii Linkedinin työpaikkailmoituksista jotain parempaa.

Työpaikkashoppailu on yleistä. Yhdysvaltain työministeriön tilastoyksikön mukaan työntekijöillä on 18 ja 48 ikävuoden välillä keskimäärin 11,7 työpaikkaa. Vaihtohalukkuuteen vaikuttaa se, että ruohon uskotaan olevan vihreämpää aidan toisella puolella. Uusi työpaikka tuo monelle kuitenkin vain tilapäisen tyydytyksen. Tutkimuksen mukaan useampi kuin kaksi viidestä (42 %) työpaikkaa vaihtaneesta turhautuu uuteenkin työhönsä ensimmäisen puolen vuoden kuluessa.

Tutkimus osoittaa tärkeän yhteyden työpaikassa pysymishalukkuuden sekä työtilojen ja -tovereiden välillä. Lähes kolme toimistotyöntekijää neljästä (72 %) on samaa mieltä väitteen kanssa, että hyvin toimiva ja viihtyisä työympäristö vähentää henkilöstön vaihtuvuutta.

Valtaosa vastaajista (81 %) haluaa kokea merkityksellisyyttä työssään, ja suurimmalla osalla (82 %) työtilojen laatu on yksi tähän vaikuttavista tekijöistä. Koska niin moni tutkimukseen vastannut etsii muutosta, tämä viittaa siihen, että suuri osa työpaikoista ei yksinkertaisesti täytä työntekijöiden vaatimuksia.

“Monet viettävät valveillaoloajastaan enemmän töissä kuin kotona. Siksi työpaikan tilat ovat erittäin tärkeitä sekä työntekijöiden hyvinvoinnille että työssä suoriutumiselle. Kuten tutkimuksessa todettiin, valtaosa haluaa saada tyydytystä työstään. Fyysinen ja psyykkinen ympäristö ovat äärimmäisen tärkeitä tämän saavuttamiseksi. Hyvä johtamistapa, kohtuullinen työmäärä, mahdollisuus joustavaan työhön tarvittaessa ja laadukas työympäristö ovat perustavanlaatuisia asioita työtyytyväisyyden parantamiseksi ja antavat viestin siitä, että yritys välittää työntekijöistään”, sanoo professori Sir Cary Cooper, Alliance Manchester Business School -korkeakoulun organisaatiopsykologian asiantuntija.

”Tutkimuksemme osoittaa selvästi, kuinka suuri merkitys fyysisellä ympäristöllä on työviihtyvyydelle myös meillä Suomessa. Tilojen ja välineiden on oltava kunnossa, jotta ihmiset voisivat nauttia työstään. Tähän tarvitaan tietysti muutakin kuin uusia työtuoleja tai parempaa kahvia, mutta perusasioista huolehtiminen on hyvä alku. Mikäli viihtyvyyteen ei panosteta, on luonnollista, että ihmiset alkavat hakea muutosta tilanteeseensa esimerkiksi työpaikkaa vaihtamalla”, sanoo Staples Finlandin toimitusjohtaja Mikko Hämäläinen.

Lisätietoja tutkimuksesta löytyy osoitteesta staplesadvantage.fi/kun-tilasi-toimii-kaikki-toimii, josta myös raportin voi ladata.

Staples
Me Staplesilla tunnemme työympäristöt. Kansainvälisenä kokonaisratkaisujen tarjoajana tavoitteenamme on luoda työympäristöjä, jotka vastaavat tämän päivän vaihteleviin vaatimuksiin ja jotka auttavat ihmisiä tekemään työtään paremmin. Asiantuntijamme auttavat yrityksiä löytämään juuri heille sopivat ratkaisut, tuotteet ja palvelut. Kun tilasi toimii, kaikki toimii.

Tietoja tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti itsenäinen tutkimusyhtiö Arlington Research lokakuussa 2018. Online-tutkimukseen vastasi 7000 toimistotyöntekijää kymmenestä Euroopan maasta: Isosta-Britanniasta (2000 vastaajaa), Saksasta (1000), Ranskasta (500), Alankomaista (500), Ruotsista (500), Norjasta (500), Espanjasta (500), Italiasta (500), Portugalista (500) ja Suomesta (500).

Lisätietoja medialle:
Mikko Hämäläinen