• NETPROFILE/

Tietoturvayhtiö Secrays nimitti uuden toimitusjohtajan: Elina Niemimaa haluaa riisua mystiikan tietoturvasta

Lehdistötiedote 25.6.2018

Suomalainen tietoturvayritys Secrays on nimittänyt toimitusjohtajakseen tekniikan tohtori Elina Niemimaan (34).

Yritysten tietoturvaan ja -suojaan erikoistunut Secrays pyrkii uhkakuvien maalailun sijasta ratkaisuihin, joilla yrityksen turvatilannetta parannetaan kokonaisvaltaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa.

”Tietoturvapuheessa on paljon turhaa pelottelua ja mystiikkaa. Me katsomme tietoturvaa uhkien sijasta liiketoiminnan mahdollistajana. Yritykset saavat selvää kilpailuetua, kun tietoturva on osa niiden kulttuuria. Kunnossa oleva tietoturva lisää luottamusta, ja nykymaailmassa tämä on menestyksekkään liiketoiminnan ehdoton edellytys”, Niemimaa sanoo.

Elina Niemimaan Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2017 tarkastettu väitöskirja Crafting Organizational Information Security Policies käsittelee tietoturvan jalkauttamista yrityksiin.

”Jos yrityksen tietoturvapolitiikka on vain asiakirja intranetissä, jota kukaan ei koskaan käy edes lukemassa, sen arvo on lähellä nollaa. Tietoturva toteutuu vasta, kun se tuodaan käytäntöön osaksi arkea”, Niemimaa kommentoi.

Tietoturvaa voi parantaa huimasti jo ihan pienillä teoilla, jotka muuttavat ihmisten käyttäytymistä ja yrityksen toimintatapoja oikeaan suuntaan. Keskeistä on osallistaa työntekijät tietoturvakäytäntöjen rakentamiseen.

”Vaikka teknologia onkin tärkeää, ei tietoturvaongelmia pidä lähteä ratkaisemaan teknologia edellä. Ihmisten kanssa toimimalla saadaan parempia ja kestävämpiä tuloksia. Ja usein vielä edullisemmilla kustannuksilla.”

Ennen nimitystään Elina Niemimaa on toiminut usean vuoden ajan Secraysin johtavana konsulttina. ”Meistä on hienoa saada Elinan kaltainen huippuasiantuntija Secraysin johtoon”, toteaa Jyrki Nivala, toinen yrityksen perustajista. ”Elina on lisäksi loistava kollega ja juuri oikea henkilö luotsaamaan meitä eteenpäin”, sanoo Secraysin hallituksen puheenjohtaja Pauli Kauppila.

Elina Niemimaa, toimitusjohtaja, Secrays
elina@secrays.com

Tietoja Secrays Oy:stä
Secrays auttaa liiketoimintaa suojaamaan kriittiset tiedot ja toiminnot, varautumaan muutoksiin sekä hallitsemaan tietoturvaa ja -suojaa. Yhä nopeammin muuttuvassa ympäristössä on tärkeä pystyä luomaan luottamusta eri sidosryhmien välille. Secrays toimii eri kokoisten yritysten kumppanina luottamuksen rakentamisessa ja tietoturvan nivomisessa oleelliseksi osaksi yrityskulttuuria.