Yrityskauppa mullistaa suomalaisen käännösalan

Tiedotusvälineille 31.10.2017

– Kovassa kasvussa oleva Transfluent osti Alasin Median käännösliiketoiminnan ja perustaa uuden toimipisteen Tampereelle

Kotimainen käännösalan kasvuyritys Transfluent on ostanut videotuotantoihin ja suomi-englanti-suomi-käännöksiin erikoistuneen Alasin Median käännösliiketoiminnan. Alasin Media on merkittävä alihankkija, joka toteuttaa käännöksiä suurimmille käännöstoimistoille.

Kaupassa kaikki Alasin Median käännösasiakkaat ja kääntäjät siirtyvät Transfluentille 1.11.2017 alkaen. Samalla Transfluent avaa toimiston Tampereelle nykyisen Alasin Median toimiston yhteyteen. Alasin Median perustaja Mikko Heinonen ja johtava kääntäjä Petri Mihaljov siirtyvät Transfluentin palvelukseen.

”Tämä yrityskauppa on meille hieno mahdollisuus, sillä suomi-englanti on jo ennestään suurimpien kielipariemme joukossa. Uskallan väittää, että kaupan myötä meistä tulee jopa suurin toimija suomen ja englannin välisten käännösten markkinalla”, Transfluentin perustaja ja toimitusjohtaja Jani Penttinen sanoo.

Transfluentin palvelu perustuu siihen, että asiakkaat voivat jättää dokumentteja haluamassaan tiedostomuodossa yrityksen verkkopalveluun. Sieltä ne ohjautuvat ammattikääntäjän työstettäväksi ja palautuvat sitten samassa tiedostomuodossa asiakkaalle usein jo saman päivän aikana. Yksittäisten dokumenttien lisäksi yritykseltä saa vaivattomasti myös kokonaisten verkkosivustojen, verkkokauppojen, sosiaalisen median tilien ja asiakaspalveluviestien käännöksiä.

”Perinteinen käännösala kaipaa uudistusta. Transfluent on ollut tässä todellinen edelläkävijä helpon ja vaivattoman digitaalisen palvelunsa avulla. On mahtavaa, että kääntäjämme pääsevät osaksi heidän globaalia verkostoaan ja että asiakkaamme saavat jatkossa entistäkin nopeampaa ja monipuolisempaa palvelua”, Alasin Median Mikko Heinonen summaa.

Alasin Median liikevaihto oli viime vuonna 771 000 euroa, josta käännösliiketoiminnan osuus noin 400 000 euroa. Transfluent puolestaan vaihtoi viime vuonna 1,5 miljoonaa euroa, ja reippaan kasvun myötä kuluvan vuoden liikevaihtoennuste on 2,5 miljoonaa euroa.

Yrityskauppaa edelsi Transfluentin keväällä toteutettu joukkorahoituskierros, jossa yritys haki rahoitusta käännösalaa mullistavan digitaalisen käännöspalvelunsa kasvattamiseksi. Kierroksella kerättiin 769 529 euroa yhteensä 224 sijoittajalta, joista iso osa oli suomalaisia.

Jani Penttinen, perustaja ja toimitusjohtaja, Transfluent
+1 408 400 3687, jani@transfluent.com