Global Marine luottaa Nexansin valokaapeleihin Pohjois-Euroopan suurissa merenalaisissa tietoliikennehankkeissa

Nexans toimittaa yli 1.000 km toistimetonta URC-1-merivalokaapelia tärkeisiin hankkeisiin Norjaan ja Skotlantiin

Global Marine Systems, maailman johtava merenalaisten valokaapelien asennus- ja ylläpitopalvelujen toimittaja, on tilannut Nexansin valokaapelia Pohjois-Euroopan kolmeen suureen tietoliikenneprojektiin. Tämä iso toimitussopimus käsittää noin 1.050 km Nexansin toistimetonta URC-1-valokaapelia – tämäntyyppisessä kaapelissa on tyypillisesti 24:stä 48:aan yksittäistä kuitua, toisin sanoen riittävästi valokuituja, että ne peräkkäin asetettuna yltävät maapallon ympäri.

Global Marine -projekteihin kuuluu monenlaisia sovelluksia: tieteellisen datan lähettämistä arktiselta havaintoasemalta, öljynporauslauttojen välistä offshore-tietoliikennettä ja laajakaistayhteyden tarjoamista Skotlannin syrjäseuduille.

Nexansin Norjan tehtaalla valmistetut URC-1-kaapelit ovat toistimetonta tyyppiä ja ne pystyvät yhdistämään jopa 500 km:n päässä toisistaan olevia maa-asemia ilman vahvistustarvetta merenalaisten toistinten avulla. Ne ovat rakenteeltaan vahvoja ja kestäviä ja ne voidaan asentaa jopa 4000 metrin syvyyteen .

Global Marine ottaa käyttöön kaksi valokaapelia, kumpikin pituudeltaan noin 250 km, yhdistämään Huippuvuorten arktisella saarella oleva Ny Ålesundin havaintoasema hallinnolliseen pääkaupunkiin Longyearbyeniin. Koska Longyearbyenin satelliittiasema on jo yhdistetty Manner-Norjaan, tämä laajennus, jota johtaa UNINETT, Norjan yliopistoille, tutkimuslaitoksille ja korkeakouluille tietoliikenneratkaisuja tarjoava organisaatio, tarjoaa Ny Ålesundille nopeat yhteydet kansainväliseen verkkoon.

Toinen hanke toimittaa tietoliikenneyhteydet Pohjanmeren öljynporauslautoille. Global Marine asentaa Nexansin valokaapelit osana laajakaistapalvelujen jatkuvaa laajennusta Skotlannin Ylämaalla ja saarilla oleville syrjäseutujen yhteisöille Skotlannin hallituksen, Highlands and Islands Enterprise -kehitysorganisaation, Broadband Delivery UK:n ja BT:n muodostaman kumppanuuden rahoittamana.

Vedenalaisten hybridikaapelien erikoisprojektien johtaja Ragnar Vogt Norjan Nexansilta sanoi: " Tämä sopimus on Global Marinen ja Nexansin yli vuoden kestäneen huolellisen suunnittelun ja yhteistyön tulos ja se entisestään vahvistaa asemaamme toistimettomien merenalaisten valokaapelien johtavana toimittajana."

Eva Wallin, Kommunikationschef, tfn 0325 - 801 98, e-post eva.wallin@nexans.com

Lars Josefsson, Affärsområdeschef Kraft, tfn 0325 - 801 52 e-post lars.josefsson@nexans.com

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli noin 6,7 miljardia euroa vuonna 2013. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Yrityksestä

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon. Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 24.500 ja vuonna 2011 myynti 7 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com