Nexans sai yli 50 miljoonan euron sopimuksen suurjännitekaapelien toimittamiseksi Northwind-merituulipuistoon

57 km 245 kV:n merenalaista kaapelia yhdistää Belwindin 2-vaiheen Northwindiin ja edelleen Zeebruggen rannikolle Belgiassa

Nexans, kaapeliteollisuuden maailmanlaajuinen asiantuntija, on saanut yli 50 miljoonan euron sopimuksen toimittaakseen yhteensä57 kmmerenalaisia suurjännitteisiä siirtokaapeleitaNorthwindNV:lle Pohjanmerellä. Hanke käsittää14 kmkaapelia, jolla yhdistetään Belwindin 2-vaihe Northwindin tuulipuistoon (tunnettiin aiemmin nimellä Eldepasco), ja lisäksi43 kmkaapelia, jolla siirretään kummankin tuulipuiston yhteensä tuottama 381 MW rannikolla olevaan sähköverkkoon Zeebruggessa.

Merenalaisen XLPE-kaapelin suunnittelun, tyyppitestauksen ja toimittamisen lisäksi Nexans toimittaa myös mekaaniset ja sähköiset lisävarusteet. Niihin kuuluvat maalla olevat siirtymäjatkokset, joilla merikaapelit liitetään maakaapeleihin, lisävarusteet kahdelle tuotantolautalle sisältäen ripustus- and GIS-päätteet (kaasueristeiset kytkentälaitteet), ja neljä korjausjatkosta.

Northwindin tuulipuisto käsittää 72 tuuliturbiinia, joiden yhteiskapasiteetti on 216 MW. Sähköteho toimitetaan Belgian sähköverkkoon Zeebruggen ELIA-suurjänniteasemalta.

14 km:n osuus 245 kV:n kaapelista, joka yhdistää Belwindin 2-vaiheen Northwindiin, koostuu kolmesta kuparijohtimesta, joista kunkin poikkipinta on 400 mm2.

Suurin osa 43 km:n 245 kV:n siirtoyhteydestä Northwindista Zeebruggeen hoidetaan kolmella 1000 mm2:n kuparijohtimella. Reitillä on kuitenkin osuus, jossa kaapeli menee säännöllisesti ruopattavan merikanavan poikki, joten kaapeli on suojattava upottamalla se 9 metrin syvyyteen merenpohjaan. Jotta kaapelin sähköteho säilyisi tällä kanavaosuudella, kuparin poikkipinta on kasvatettava 1200 mm2:iin 4 km:n matkalla. Tällä osuudella kaapelin ulkoläpimitta on265 mmja se painaa130 kgmetriltä.

Merikaapelit valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla. Niihin kuuluu myös kaksi Nexans Rognanin tehtaalla valmistettavaa FO48-valokaapelielementtiä sähkönsiirtojärjestelmän tietoliikennettä ja valvontaa varten.

"Menestyksekkään Belwindin 1-vaiheen kaapeliurakkamme jälkeen olemme iloisia saadessamme sopimuksen suurjännitekaapeleiden toimittamisesta Northwindin merituulipuistoille", sanoo varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien liiketoimintaryhmästä. "Onnistuminen johtuu Nexansin teknisestä asiantuntemuksesta ja erinomaisesta ja pitkäaikaisesta suhteestamme merituulipuistoalan asiakkaisiin."

Eva Wallin, Tiedotusjohtaja,  46 325 801 98, e-mail eva.wallin@nexans.com

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon.
Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 24.500 ja vuonna 2011 myynti 7 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Menestyksekkään Belwindin 1-vaiheen kaapeliurakkamme jälkeen olemme iloisia saadessamme sopimuksen suurjännitekaapeleiden toimittamisesta Northwindin merituulipuistoille. Onnistuminen johtuu Nexansin teknisestä asiantuntemuksesta ja erinomaisesta ja pitkäaikaisesta suhteestamme merituulipuistoalan asiakkaisiin.
Dirk Steinbrink Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien liiketoimintaryhmästä