Nexansin merikaapeleilla toimitetaan sähköä avomerelle uuteen superkompleksiin, joka palvelee Abu Dhabin Nasr-öljykenttää

• Nexans toimittaa suurjännitekaapeleita ja kenttäkaapeleita HHI:lle, joka on Nasrin koko öljykentän kehityshankkeen toisen vaiheen pääurakoitsija
  • Sopimuksen arvo on noin 90 miljoonaa euroa.

Uusi superkompleksi Nasrin öljykentän tulevan rakennushankkeen ytimessä Abu Dhabin rannikon edustalla Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa tulee saamaan sähköä Nexansin merikaapeleilla. Tämä on noin 90 miljoonan euron suurjännite- ja kenttäkaapelien toimitussopimuksen ansiota, jonka Nexans sai suunnittelua, hankintaa ja rakentamista hoitavalta pääurakoitsijalta Hyundai Heavy Industries Co.Ltd:ltä (HHI).

Nasrin öljykenttä sijaitsee noin 130 km luoteeseen maailman seitsemänneksi suurimman öljyntuottajamaan Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien pääkaupungista Abu Dhabista.

HHI ottaa hoitaakseen Nasrin kenttää palvelevan uuden superkompleksin suunnittelu-, hankinta-, rakentamis- ja asentamistyöt sekä käyttöönoton. Projektiin sisältyy kaasunkäsittelylautta, öljyn ja kaasun erottelulautta, majoituslautta, merenalaisten sähkö- ja kenttäkaapelien asennus, nykyisen runkoputkistotornin ja kahden porauskaivotornin muutostyöt sekä sähkön jakelujärjestelmiä koskevat työt Persianlahden Das-saarelta alkaen.

Nexans toimittaa Nasrin projektiin HHI:lle 132 kV:n XLPE-eristeisen kolmijohtimisen merikaapelin, jossa on kolme valokuituelementtiä, sekä 11 kV:n XLPE-eristeisiä kolmijohtimisia kenttäkaapeleita, joissa myös on kolme valokuituelementtiä.

Nasrin kaapelit valmistetaan Nexansin Haldenin tehtaalla Norjassa.

Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink sanoi: "Tämän hyvin merkittävän tilauksen voittaminen Nasrin projektiin on jatkoa nykyiselle kasvullemme merisähkökaapeliprojekteissa. Se osoittaa myös öljy- ja kaasuteollisuudelle kohdistuvan tarjontamme laajuutta korkean teknologian sähkökaapelien ja umbilikaalien osalta."

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2014. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Yrityksestä

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon. Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 24.500 ja vuonna 2011 myynti 7 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com

Nexansin suurjännite- ja vesistökaapelien varatoimitusjohtaja Dirk Steinbrink