Statnettin sisemmän Oslonvuonon kaapelijärjestelmät vahvistavatNorjan sähköverkkoa Nexansin merikaapeleilla

Uudet kaapelijärjestelmät vahvistavat sähköverkkoa keskisessä Itä-Norjassa
Sopimuksen arvo on noin 50 miljoonaa euroa, ja se käsittää XLPE-kaapelien suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen

Statnett, Norjan valtion omistama kantaverkkoyhtiö on vahvistamassa maan sähköverkkoa sisemmän Oslonvuonon sähköprojektissa, joka perustuu Nexansin merikaapeliteknologiaan. Noin 50 miljoonan euron hankkeessa Nexans suunnittelee ja valmistaa kaksi uutta 420 kV:n merikaapelijärjestelmää.

Statnett investoi sisemmän Oslonvuonon projektiin turvatakseen varman sähkönsyötön keskisen Itä-Norjan asiakkaille korvaamalla kaksi olemassa olevaa yhteyttä, jotka on rakennettu 1958 ja 1975. Uudet kaapelijärjestelmät tuovat lisäarvoa myös mahdollistamalla sähkönsiirron vaihdon Ruotsin kanssa.

Hankkeessa on kaksi uutta yhteyttä: Toinen liittää Solbergin Hurumin kunnasta Brenntangeniin Vestbyn kuntaan (Solberg–Brenntangen) ja toinen Filtvetin Hurumin kunnasta Brenntangeniin Vestbyn kuntaan (Filtvet–Brenntangen). Kummassakin yhteydessä on Nexansin uusimpaan XLPE-kaapeliteknologiaan (ristisilloitettu polyeteeni) perustuen seitsemän erillistä kaapelia, jotka asennetaan maksimissaan 220 metrin syvyyteen.

Nexans suunnittelee, valmistaa ja testaa sisempään Oslonvuonoon tarkoitetut kaapelit Haldenin tehtaallaan Norjassa. Nexans laskee kaapelit Statnettin kaapelinvetoaluksella M/S Elektronilla ja peittää ne merenpohjaan Nexansin CapJet-aurausmenetelmällä. Hankkeen on määrä valmistua 2018.

Ragnhild Katteland Nexansin suurjännitejaoston tekniikka- ja projektitoiminnoista sanoi: "Sisemmän Oslonvuonon projektisopimuksen saaminen vahvistaa Nexansin pitkäaikaista asiakassuhdetta Statnettin kanssa. Se lujittaa myös sitä käsitystä, että olipa sähkönsiirtotekniikkana vaihto- tai tasavirta ja kaapeliteknologiana mikä tahansa, Nexans on haluttu kaapelitoimittaja merikaapelijärjestelmiin."

Nexans tuo eloa energiaan kaapelien ja kaapelointiratkaisujen laajalla valikoimalla lisäten asiakkaidemme toimintakykyä ympäri maailman. Nexans-tiimit ovat sitoutuneet kumppanuuteen, joka tukee asiakkaita neljällä pääliiketoiminta-alueella: sähkönsiirto ja jakelu (merellä ja maalla), energiaresurssit (öljy ja kaasu, kaivokset ja uusiutuva energia), kuljetus (maantie, rautatie, ilmailu, merenkulku) ja rakentaminen (kaupallinen, asunnot ja datakeskukset). Nexansin strategia perustuu tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen jatkuvaan innovointiin, työntekijöiden kehitykseen, asiakaskoulutukseen sekä turvallisten ja vähän ympäristöön vaikuttavien teollisuusprosessien käyttöönottoon.

Vuonna 2013 Nexans perusti ensimmäisenä kaapelialan toimijana säätiön käynnistämään kestävän kehityksen toimia, jotka parantavat energian saatavuutta vähäosaisille yhteisöille ympäri maailman.

Meillä on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa ympäri maailman, työllistämme lähes 26.000 ihmistä ja liikevaihtomme oli 6,4 miljardia euroa vuonna 2014. Nexans on listattu NYSE Euronext Parisiin, osastolle A.

Katso lisätietoja: www.nexans.fi

Yrityksestä

Nexans on maailmanlaajuinen johtava kaapeliteollisuuden asiantuntija ja tarjoaa voimansiirto kehityksen painopistealueena laajan valikoiman kaapeleita ja kaapelijärjestelmäratkaisuja infrastruktuurin, teollisuuden, rakentamisen ja lähiverkkojen (LAN) tarpeita varten. Nexans suuntautuu useille markkinasegmenteille sähkö- ja televerkoista, teistä ja rautateistä laivanrakennukseen, öljy-ja kaasuteollisuuteen, ydinvoimaan, ajoneuvoteollisuuteen, elektroniikkaan, avaruustekniikkaan, materiaalinkäsittelyyn ja automaatioon. Nexans on vastuullinen teollisuusyritys, joka arvostaa kestävää kehitystä olennaisena osana yrityksen maailmanlaajuista ja operatiivista strategiaa. Jatkuvat tuotteiden, ratkaisujen ja palvelujen innovaatiot, henkilöstön kehittäminen ja sitoutuminen sekä varmatoimiset, vähän ympäristöä kuormittavat teolliset prosessit ovat kaikki tärkeitä osatekijöitä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.Nexansilla on teollisuutta 40 maassa ja kaupallista toimintaa kaikkialla maailmassa. Työntekijöitä on 24.500 ja vuonna 2011 myynti 7 miljardia euroa. Nexans noteerataan NYSE Euronext pörssissä Pariisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.nexans.com