Kuivauskaapit Tukholman uusin energian säästäjä

Tukholma on investoinut viimeisen vuoden aikana yli 1 000 Nimon energiaa säästävään kuivauskaappiin, joissa on käytetty viimeisintä ympäristötekniikkaa. Investointi on osa kaupungin pyrkimystä vähentää energiankulutusta, ja kuivauskaappeja on asennettu kaupungin moniin esikouluihin.

– Tukholma näkee energiaa säästäviin ratkaisuihin, kuten kuivauskaappeihimme, investoimisen luovan pitkän aikavälin arvoa. Ruotsin energiavirasto on aiemmin todennut, että Ruotsin esikoulut voivat säästää sähkökuluissa vuosittain jopa 3 miljoonaa euroa asentamalla kuivaimella tai lämpöpumpulla varustetut kuivauskaapit, sanoo Nimon toimitusjohtaja Timo Taiminen.

Viime vuonna Tukholma hyväksyi uuden ympäristöohjelman, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää energiankulutusta. Koulujen kuivauskaappien päivittäminen on yksi monista investointitoimenpiteistä.

­– Tukholmassa on noin 600 esikoulua. Mitä enemmän kuivauskaappeja korvataan lämpöpumpullisella mallillamme, sitä enemmän rahaa ja energiaa säästyy.

Energiansäästön lisäksi Nimon lämpöpumpulliset kuivauskaapit parantavat huomattavasti sisäilmastoa, jossa sekä lapset että henkilökunta viettävät päivänsä.

– Kuivauskaappimme ovat suljettuja järjestelmiä ja vapauttavat paljon vähemmän lämpöä kuin vanhemmat mallit. Ne voidaan sijoittaa mihin tahansa ilman erillistä ilmanvaihtoa.

Tukholma ei ole Ruotsin ensimmäinen kunta, joka on investoinut Nimon kuivauskaappeihin. Gävlen kaupunki osti yli 500 kuivauskaappia, kun heidän omat laskelmansa osoittivat, että jokainen laite maksaa kahdessa vuodessa itsensä takaisin energiansäästöinä.

– Julkinen sektori ja Ruotsin kunnat ovat kasvava asiakasryhmä ja uskomme kasvun jatkuvan edelleen lähitulevaisuudessa, sanoo Timo Taiminen.

Nimon uutishuone

Lisätietoja
Timo Taiminen, toimitusjohtaja Nimo, 46 506 488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, tiedottaja Nimo, 46 704 45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com