- Ekologisten ajoneuvojen ja uusiutuvien energianlähteiden erikoisexpo - EVER MONACO 2008 -AUTONÄYTTELY 27.-30.3.2008

Nissan esittelee uusimpia ympäristöinnovaatioitaan EVER Monaco 2008 -autonäyttelyssä ensi viikolla. Ekologisille ajoneuvoille ja uusiutuville energianlähteille omistautuneen tapahtuman yhteydessä ajetaan myös Monte Carlo Rally for Alternative Energy Vehicles -ralli.

Nissan esittelee tapahtumassa innovatiivisen Mixim-sähkökonseptiautonsa, joka suunniteltiin nk. tietokonesukupolvelle.

– Jos autoteollisuus aikoo selviytyä lähivuosista kunnialla, meidän on ryhdyttävä herättelemään tulevaisuuden autoilijasukupolvia – heitä, jotka eivät tällä hetkellä ole juurikaan innostuneita autoista. Eräs Nissanin keinoista on Mixim. Mallissa on yhteisöllinen 3+1-sisätilaratkaisu sekä hallintalaitteet ja visuaalisia yksityiskohtia, jotka ovat tuttuja tietokone- ja konsopelisukupolvelle. Energia on varastoitu ympäristöystävällisesti akkuihin, kertoo Nissanin T&K-osaston johtaja François Bancon.

Miximin lisäksi esillä on myös ¼-mittakaavassa oleva malli Pivo 2 -sähkökonseptiautosta. Nissan on luvannut julkistaa tulevan vuosikymmenen alkupuolella täysin päästöttömän sähköauton osana ympäristövaikutusten pienentämiseen tähtäävää Nissan Green Program 2010 -ohjelmaa.

Lisäksi Nissan on sitoutunut kehittämään tämän vuosikymmenen loppuun mennessä kolmen litran auton - auton, joka käyttää 100 kilometrin matkalla vain 3,0 litraa polttoainetta - sekä hybridiauton, jossa hyödynnetään yhtiön omaa teknologiaa. Yhtiö on myös suunnitellut kasvattavansa erilaisilla polttoaineilla toimivien Flex-fuel-autojen saatavuutta.

Autoteollisuuden ympäristöponnisteluja esittelevässä, kolmannen kerran järjestettävässä EVER Monaco Expossa yleisö pääsee tutustumaan sähköä, polttokennoja, kaasua ja biopolttoaineita voimanlähteenään käyttäviin ajoneuvoihin sekä hybridiautoihin. Tänä vuonna Expossa on omat esittelyalueensa myös kaksipyöräisille ajoneuvoille, kuorma- ja linja-autoille sekä teollisuuden alihankkijoille. Tapahtuman yhteydessä järjestetään asiantuntijafoorumeja ja paneelikeskusteluja, jotka käsittelevät aihealueita biopolttoaineista kaupunkien liikennemaksualueisiin.

Yleisöllä on mahdollisuus kokeilla yksittäisiä esittelyajoneuvoja erityisellä Ride and Drive -areenalla. Expon kanssa samanaikaisesti järjestettävä Monte Carlo Rally for Alternative Energy Vehicles -ralli osoittaa, että ympäristöystävälliset ajoneuvot voivat olla myös hauskoja ajettavia.

Lisätietoja tapahtumasta: www.ever-monaco.com

Kuvia: www.nissaneurope-newsbureau.com -> Photo Centre -> Concept cars

Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy, tiedottaja Stana Porvali, sporvali@nissan-europe.com, puh. 010 770 5162