ENERGIA OUEST SUISSE JA RENAULT-NISSAN-ALLIANSSI LUOVAT NOLLAPÄÄSTÖISTÄ TULEVAISUUTTA SVEITSISSÄ

Sveitsiläinen sähköyhtiö Energie Ouest Suisse (EOS) ja Renault-Nissan-allianssi alkavat työskennellä yhteisvoimin nollapäästöisten ratkaisujen kehittämiseksi.Sveitsissä. Tämä tarkoittaa sähköautojen suosimista ja akkujen latausasemaverkoston luomista.

Hiljattain allekirjoitetun Memorandum of Understanding (MOU) -sopimuksen mukaan molemmat osapuolet tutkivat keinoja toteuttaa ja ylläpitää koko maan kattava latausasemaverkosto. MOU aikoo myös määritellä säännöt ja ehdot allianssin sähköautojen toimittamiseksi EOS:n yrityskäyttöön.

Lisäksi EOS ja allianssi aikovat kehittää ja tukea sähköautojen käyttöä edistävää koulutustoimintaa.

EOS tuottaa 85 % sähköstään vesivoimalla, ja se on allianssin ensimmäinen nollapäästöohjelman yhteistyökumppani Sveitsissä, Nissanin Euroopan pääkonttorissa.

”EOS:lle sähköautojen käyttöönotto on edistyksellinen vastaus Sveitsin energia- ja ilmastohaasteisiin”, sanoo EOS:n pääjohtaja Hans Schweickardt. Liikenteen osuus maan kasvihuonekaasupäästöistä on 33 % (16 miljoonaa tonnia), ja se on toiseksi suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja lämmityksen (43%) jälkeen. Jos Sveitsin autoista 15% vaihdetaan sähköautoihin vuoteen 2020 mennessä, hiilidioksidipäästöt vähenevät noin 7% eli 1,1 tonnia vuodessa.

”Olemme iloisia saadessamme kumppaniksi EOS:n kaltaisen puhtaan energian asiantuntijan, ja ryhdymme innolla yhteistyöhön nollapäästöisen liikenteen infrastruktuurin ja olosuhteiden luomiseksi Sveitsissä”, sanoo Nissan Motor Co., Ltd:n varapääjohtaja Carlos Tavares.

Euroopassa Renault-Nissan-allianssi on tehnyt nollapäästöaloitteita Israelin, Tanskan, Portugalin, Monacon ruhtinaskunnan ja ranskalaisen sähköyhtiö EDF:n kanssa. Yhdysvalloissa allianssi on solminut yhteistyösopimukset Tennesseen osavaltion, Oregonin osavaltion ja Sonoman maakunnan kanssa Pohjois-Kaliforniassa. Japanissa allianssi on solminut yhteistyösopimukset Kanagawan prefektuurin ja Yokohaman kaupungin kanssa.

Nissan Nordic Europe Oy

Renault
Renault-yhtymän maailmanlaajuinen liikevaihto oli 40 682 miljoonaa euroa vuonna 2007. Renault suunnittelee, valmistaa ja myy matkustusajoneuvoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja joka puolella maailmaa. Renault-yhtymä toimii 118 maassa ja myy kolmea automerkkiä – Renault, Dacia ja Samsung. Yhtymä työllistää 129 000 ihmistä maailmassa.

Nissan
Nissan Motor Co:n maailmanlaajuinen liikevaihto oli 10,824 triljoonaa jeniä vuonna 2007. Nissan toimii kaikilla maailman keskeisimmillä automarkkina-alueilla tarjoten laajan valikoiman Nissan- ja Infiniti-merkkisiä henkilöautoja, avolava-autoja, katumaastureita ja kevyitä hyötyajoneuvoja. Nissan työllistää yli 220 000 ihmistä maailmassa.

Renault-Nissan-allianssi
Vuonna 1999 perustettu Renault-Nissan-allianssi myi 6 160 046 autoa vuonna 2007. Allianssin tavoitteena on kuulua maailman kolmen suurimman autonvalmistajan joukkoon laadun, tekniikan ja tuottavuuden suhteen.

Energie Ouest Suisse
EOS-yhtymä on strateginen holdingyhtiö, johon kuuluvat Länsi-Sveitsin suurimmat sähkövoimalat ja jonka osakkaita ovat Länsi-Sveitsin tärkeimmät sähköntuottajat. Laajeneminen on seurausta vuonna 1919 perustetun osakeyhtiö EOS:n (Energie de l'ouest-suisse) muodonmuutoksesta vuonna 2002. EOS:n kolme liiketoimintayksikköä ovat Energia, Kuljetus ja Kaupankäynti, joiden ydinalat ovat vesivoiman tuotanto, korkeajännitteen ja erittäin korkean jännitteen kuljetus ja sähkön markkinointi Sveitsissä ja ulkomailla omaan lukuunsa ja osakkaidensa lukuun. EOS:n tuotantolaitokset Sveitsissä sijoittavat sen Euroopan joustavimpien sähköntuotantoyhtiöiden joukkoon. Laitoksista 85% on vesivoimaloita. EOS:n rekisteröity toimisto on Lausannessa ja yhtymä työllistää noin 710 ihmistä, HYDRO Exploitation SA:n työntekijät mukaan lukien.