MALLIVUODEN 2013 NISSAN GT-R ON ENTISTÄKIN ÄRHÄKKÄÄMPI

• Uusin Nissan GT-R on nyt Euroopassa
  • Superauto kiihtyy nollasta sataan nyt kymmenesosasekunttia nopeammin eli 2,7 sekunnissa
  • Kahdella turboahtimella varustetun huipputeknisen V6-moottorin vastetta on parannettu entisestään
  • Uudistunut malli pystyy kiertämään Nürburgringin 7 minuutissa ja 18,6 sekunnissa
  • Mallivuoden 2013 GT-R ja 370Z ovat Nissanin urheiluautomalliston johtotähdet

Nissanin legendaarisen lippulaivan - GT-R:n - vuoden 2013 malli on nyt saapunut Eurooppaan. Uudistettu malli tarjoaa entistäkin nopeamman vasteen, paremman ajovakauden ja tarkemman ohjattavuuden. GT-R on Nissanin suorituskykyisten autojen malliston johtotähti 2013 mallivuoden 370Z:n ohella.

GT-R:n 550-hevosvoimaista ja 3,8-litraista kaksoisturboahdettua V6-moottoria on paranneltu siten, että se antaa paremman vasteen keski- ja yläkierroksilla. Myös iskunvaimentimiin, jousiin ja etuosan kallistuksenvakaajaan on tehty muutoksia. Tuloksena on parempi ajovakaus suurilla nopeuksilla, parempi pito ja ajotuntuma sekä nautittavampi ajokokemus.

GT-R kiihtyy nyt nollasta sataan 2,7 sekunnissa, sekunnin kymmenesosaa nopeammin kuin mallivuoden 2012 auto. Toukokuun testeissä uusi malli kiersi Nürburgringin radan Saksassa 7 minuutissa ja 19,1 sekunnissa.

GT-R:n luojan, Kazutoshi Mizunon, mukaan radan hetkellisesti ruuhkautuessa menetettiin ajasta puoli sekuntia. Siten voidaan olettaa, että GT-R kykenisi parhaimmillaan 7 minuutin ja 18,6 sekunnin kierrosaikaan. Vertailun vuoksi mallivuoden 2012 GT-R:n paras kierrosaika oli 7 minuuttia ja 21 sekuntia.

GT-R edustaa aina Nissanin viimeisintä teknologiaa. Uuteen malliin tehdyt muutokset pohjautuvat tietoihin, jotka kerättiin Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa viime vuonna.

Nissan GT-R on ainutlaatuinen nelivetoinen super-coupé, jonka perinteet yltävät neljän vuosikymmenen taakse.

Kun nykyinen malli sai ensiesittelynsä vuonna 2009, sen aggressiivinen muotoilu ja räjähtävä suorituskyky saivat osakseen runsaasti julkisuutta sekä ylistäviä arvioita. Tämän jälkeen autoon on tehty hienoisia parannuksia joka vuosi.

Mallivuoden 2013 Nissan GT-R on nyt tilattavissa valtuutetuilta jälleenmyyjiltä Suomessa ja Ruotsissa.

GT-R:n tekniset parannukset pähkinänkuoressa:

Moottori

• Uudet suuren kapasiteetin polttoainesuuttimet parantavat vastetta keski- ja yläkierroksilla.
  • Uusi turboahtimen ohitusventtiili ehkäisee ahtopaineen äkillistä laskua ja auttaa siten osaltaan parantamaan vastetta.
  • Uusi öljypohjan loiskelevy auttaa pitämään öljynpaineen vakaana ja vähentää pyörimiskitkaa erityisesti suurilla nopeuksilla ajettaessa.

Alusta

•  Kaarrekallistuskeskipisteen määrittelyn jälkeen, puslien ja renkaiden vaikutukset huomioiden, Nissanin insinöörit ovat tehneet muutoksia iskunvaimentimiin, jousiin ja etukallistuksenvakaajaan jotta kallistuskeskipistettä saatiin alemmaksi..
  • Etujousituksen uudet säätöpultit mahdollistavat camber-kulman tarkan säädön, parantaen osaltaan kaarreajovakautta.
  • Vetoakseleiden väännönsiirtokapasiteettia on lisätty,  mikä parantaa luotettavuutta raskaissa käyttöolosuhteissa, kuten rata-ajossa.

Kori

Kojelaudan tukirakenteita on vahvistettu korin jäykkyyden ja hallittavuuden lisäämiseksi.

Mallivuoden 2013 Nissan 370Z

Nissanin urheiluautotarjontaa täydentää mallivuoden 2013 Nissan 370Z, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa vuoden 2012 Pariisin autonäyttelyssä.

370Z:n värivalikoimaan on tullut kaksi uutta katseet kääntävää koriväriä, Meguma Red ja Midnight Blue. Lisävarusteena saatavat taotut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet antavat autolle entistäkin voimakkaamman ulkomuodon. Ne myös jättävät selkeästi näkyviin toisen uutuusominaisuuden, punaiset jarrusatulat. Sekä Coupé- että Roadster-mallien vakiovarusteluun kuuluvat uudet satulat antavat 370Z:n luonteenomaiselle profiilille kilpa-automaisen vivahteen. Lisäksi uusissa Coupé-malleissa on vakiona samat 18-tuuman vanteet kuin nykyisessä Roadsterissa.

Myös etupuskuri on muotoiltu uudelleen. Puskuriin on nyt integroitu LED-huomiovalot, jotka on sijoitettu kapeina pystysuorina viiruina pyöräkoteloiden etupuolelle. Tämä ratkaisu korostaa 370Z:n salamaan viittaavaa muotokieltä ja parantaa samalla näkyvyyttä.

Coupé- ja Roadster-malleissa on sama 3,7-litrainen 328 hv:n V6-moottori, ja niiden varustelu on samaa tasoa. 370Z:n innovatiiviset tekniset ominaisuudet, kuten Syncro Rev Control (maailman ensimmäinen täysin synkronoitu moottorin kierrosnopeuden valvonta pienemmälle tai suuremmalle vaihteelle vaihdettaessa) takaavat, että se on edelleen yksi segmenttinsä jännittävimmistä - ja samalla edullisimmista - urheiluautoista.

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Mikä tekee Nissanista erilaisen?

Uskomme, että meidän on edistettävä innovaatiota ja jännitystä kaikessa, mitä teemme: esittelemme odottamattomia ratkaisuja, jotka tuovat älykkäitä asiakasetuj,a ja luomme aina yllätyksiä sekä piristystä mahdollisimman monelle ihmiselle.

Kehitimme crossoverien luokan Nissan Qashqailla ja lisäsimme jännitystä pikkuautoihin Nissan Jukella. Ydinosaamistamme ovat innovatiiviset ideat, jotka tuovat tulevaisuuden teknologian kaikkien saataville jo tänään; kuten Nissan LEAF, ensimmäinen edullinen massatuotettu täysin sähkökäyttöinen auto, joka on voittanut useita kansainvälisiä tunnustuksia.  Kun ajattelemme suorituskykyä, näemme mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön - tuomalla suorituskyvyn kaikkien saataville - ja haastamme perinteitä. Tämän takia saatavilla olevan superauto Nissan GT-R:n lisäksi kehitimme Nissan DeltaWingin, mullistavan kestävyysajoneuvon, joka rikkoo moottoriurheiluperinteitä.

Nissan nauttii asemastaan yhtenä merkittävimmistä Euroopan ulkopuolisista autovalmistajista Euroopassa ja työllistää yli 14 500 henkilöä paikallisissa suunnittelu-, tutkimus-&kehitys-, valmistus-, logistiikka- ja myynti- ja markkinointitoiminnoissa. Viime vuonna Nissanin tehtailla Englannissa, Espanjassa ja Venäjällä tuotettiin 677 000 autoa, tarjoten 24 erilaista ja innovatiivista tuotetta Euroopan-markkinoille.

Kaikki tämä vahvistaa entisestään Nissanin selkeää tavoitetta olla Euroopan suurin aasialainen merkki.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: