NISSAN LEAF KÄÄNTÄÄ UUDEN LEHDEN

LEAFin tuotanto alkaa Euroopassa, malliin useita parannuksia

• Päästötöntä autoilua edistävä Nissan käynnistää uuden LEAF-sukupolven tuotannon pian Euroopassa
  • Kuluttajilla on jatkossa enemmän valinnanvaraa kolmen varustetason ansiosta
  • Tekniset parannukset takaavat pidemmän toimintamatkan
  • Akun lataaminen helpottuu 6,6 kW:n laturivaihtoehdon ansiosta
  • LEAFin mukavuutta on parannettu asiakaspalautteen perusteella: suurempi tavaratila, paremmat istuimet, kattavampi varustelu
  • Euroopassa eurooppalaisille suunniteltu alusta takaa vieläkin paremman ohjattavuuden ja ajonautinnon

Nissan LEAFin historiassa on kääntymässä uusi lehti. Sähköauton ensimmäinen sukupolvi on ollut tuttu näky teillä jo kahden vuoden ajan, ja LEAFin myynti on ylittänyt 50 000 auton rajan.

Uusi LEAF saattaa pikaisella silmäyksellä näyttää samalta kuin Euroopassa Vuoden autoksi valittu edeltäjänsä, mutta pinnan alta malli on uudistunut.

Maailman myydyin sähköauto Nissan LEAF on valmistettu tähän asti Japanissa. Nyt tuotanto käynnistyy myös Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Palkitun auton uuteen mallisukupolveen on samalla tehty yli 100 parannusta.

Uudessa mallissa on pidempi toimintasäde, enemmän kierrätettäviä osia ja avarammat sisätilat. Akun lataaminen käy entistä helpommin ja varustelua on parannettu. Lisäksi valinnanvaraa on nyt enemmän, sillä varustetasoja on kolme.

LEAFin omistajat mukana kehitystyössä

Monet tehdyistä muutoksista on ideoitu suoraan LEAF-omistajilta saadun palautteen perusteella. LEAF-kuljettajat ovat innokkaita päästöttömän autoilun ja LEAFin puolestapuhujia. Heidän tyytyväisyysprosenttinsa, 93 %, on korkeampi kuin minkään muun Nissan-mallin kohdalla. LEAF-käyttäjät jakavat keskustelufoorumeilla sähköauton käyttöön liittyviä kokemuksia ja vinkkejä, mutta tekevät samalla myös varteenotettavia parannusehdotuksia.

Tarkkailemalla palautetta ja järjestämällä säännöllisiä tapaamisia LEAF-kuljettajien kanssa Nissan on saanut paljon arvokasta tietoa, jota on hyödynnetty uuden LEAFin kehittämisessä. Lisäksi Nissan on käyttänyt kehitystyössä LEAFin ainutlaatuisen Carwings-telematiikkajärjestelmän keräämiä tietoja.

Carwings mahdollistaa auton lämmityksen ja akun lataamisen etänä, ja lisäksi se kerää lokitietoja akun latauskerroista, auton käyttötavasta ja ajetuista matkoista. Nissanin insinöörit hyödynsivät näitä tietoja LEAFin kahden ensimmäisen käyttövuoden ajalta ja optimoivat auton ominaisuuksia sen todellisen käyttötavan mukaan.

Tehtyjen muutosten laajuus vaihtelee auton käytännöllisyyttä suuresti parantavasta uudesta voimalinjasta pieniin, mutta merkittäviin yksityiskohtiin. Jälkimmäisiin kuuluu muun muassa latausliittimen LED-tarkistusvalo, joka helpottaa huomattavasti akun lataamista hämärässä.

”LEAFin omistajat suhtautuvat autoonsa intohimoisesti, ja heidän kokemuksensa ja ehdotuksensa ovat vaikuttaneet moniin muutoksiin, joita uuteen LEAFiin on tehty”, kertoo Nissanin myynnistä ja markkinoinnista Euroopassa vastaava Senior Vice President Paul Willcox.

Laajempi jälleenmyyjäverkosto ja kattavampi latausverkosto

Monet LEAFin omistamista puoltavat seikat ovat kehittyneet merkittävästi sen jälkeen, kun auto lanseerattiin Euroopassa ensimmäisen kerran. Latausinfrastruktuuri on yleistynyt ja LEAFia myyvien ja huoltavien Nissan-jälleenmyyjien verkosto on laajentunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana.

Esimerkiksi vuoden 2012 Geneven autonäyttelyn aikoihin Euroopassa oli vain 150 Nissan LEAF -jälleenmyyjää ja 195 pikalaturia, jotka sallivat akun lataamisen 80 prosentin varaustasoon alle puolessa tunnissa. Nyt, vuotta myöhemmin, jälleenmyyjiä on noin 1400 ja pikalatureita yli 600, ja tavallisten julkisten laturien määrä on noussut 12 000 laturista yli 20 000 laturiin.

Pikalaturien määrän kasvua on edistänyt osaltaan myös Nissan, joka on lahjoittanut useita latureita ympäri Eurooppaa. Tarkoituksena on luoda tärkeimpien eurooppalaisten kaupunkien välille sähköisiä valtaväyliä, joiden varrella on pikalatauspisteitä säännöllisin välimatkoin. Nissanilla on Pohjoismaissa Fortumin kanssa yhteinen hanke, joka koskee 50 sähköautojen pikalatauspisteen perustamista autoilun kannalta oleellisiin paikkoihin pääteiden varsille. Suomessa tämän hankkeen ensimmäinen pikalatausasema avattiin Espoon Nihtisillan ABC-asemalle syyskuussa 2012.

Tähän päivään mennessä Nissan on asentanut 200 pikalaturia jälleenmyyntiliikkeisiin ja liikenteellisesti strategisiin paikkoihin, ja määrä on tarkoitus kolminkertaistaa seuraavan vuoden aikana.

Myös uusi, kattava akkujen takuuohjelma lisää asiakkaiden mielenrauhaa. Takuu korvaa materiaali- ja valmistusviat viideltä vuodelta tai 100 000 ajokilometriltä, mutta siinä on myös akkukapasiteetin vähittäistä heikkenemistä koskeva pykälä.

Litiumioniakkujen kapasiteetin heikkeneminen ajan mittaan on luonnollinen ilmiö. Jos akkukapasiteetti kuitenkin heikkenee takuuaikana ennakoitua nopeammin, takuu korvaa akun korjaamisen tai vaihtamisen.

Tuotanto alkaa myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa

Yksi mallivuoden 2013 Nissan LEAFia koskeva merkittävä uudistus on, että autoa valmistetaan nyt kolmessa eri paikassa: Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Japanissa.

Euroopassa LEAFin tuotanto käynnistyy lähiaikoina Sunderlandin tehtaalla Englannissa, jossa se jakaa saman tuotantolinjan Qashqain kanssa. Euroopan tuottavimpiin kuuluvassa autotehtaassa valmistettuihin automalleihin kuuluvat myös Note ja Juke. LEAFin huippumodernien litiumioniakkujen valmistus on jo aloitettu uudessa tuotantolaitoksessa Sunderlandin tehtaan yhteydessä.

”Tuomalla Nissan LEAFin ja sen akkujen valmistuksen Eurooppaan haluamme korostaa uskoamme siihen, että Sunderlandissa riittää osaamista yhtiömme teknisesti edistyneimmän auton valmistukseen, mutta myös siihen, että sähköautot ovat varteenotettava vaihtoehto perinteisille polttomoottoriautoille”, Willcox kertoo.

”Nissan LEAFin maailmanlaajuinen menestys sen kaksi vuotta kestäneen elinkaaren aikana osoittaa, että sähköauto sopii myös tyypilliseen päivittäiseen työmatkakäyttöön. Kaupunkeja toisiinsa yhdistävän pikalaturiverkoston jatkuva laajeneminen Euroopassa sekä LEAFin akun kestoon ja voimansiirtoon tehdyt parannukset merkitsevät sitä, että kyynikoiden perinteisesti esittämät epäilykset sähköautojen toimintasäteen riittävyydestä eivät enää kelpaa argumentiksi”, hän lisää.

Pakokaasuttomuus tarkoittaa sitä, että LEAF ei tuota ajon aikana CO2-päästöjä, mutta ei myöskään lainkaan terveydelle haitallisia typpioksidi- ja hiukkaspäästöjä, joiden pitoisuuksia ilmassa monet eurooppalaiset kunnat yrittävät vähentää EU:n määräämien sakkojen välttämiseksi.

Paul Willcox kiteyttää: ”Kun Nissan LEAF lanseerattiin, se oli loikka tuntemattomaan. Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, se on vakiinnuttanut asemansa varteenotettavana ratkaisuna liikenteen aiheuttamiin melu- ja ympäristöongelmiin. Uusi LEAF levittää tätä ilosanomaa vieläkin laajemmalle.”

Seuraavaksi sähköpakettiauto

Uuden LEAFin myynti alkaa Euroopassa vuoden puolivälin tienoilla. Tämä on merkittävä virstanpylväs Nissanin maailmanlaajuiselle markkinajohtajuudelle päästöttömien autojen valmistajana. Uutta LEAFia seuraa lähitulevaisuudessa palkitun NV200:n täysin sähkökäyttöinen versio e-NV200, joka tuodaan markkinoille sekä kompaktina pakettiautona että seitsenpaikkaisena tila-autona. Kehitteillä on lisäksi e-NV200:aan perustuva, erityisesti taksikäyttöön tarkoitettu sähköauto. Ensimmäinen sähkö-Infiniti on tarkoitus lanseerata vuonna 2015.

Lisätietoja ja kuvia tuotteesta: ks. oheiset liitteet tai klikkaa tätä linkkiä suoraan Newsroomiin: http://newsroom.nissan-europe.com/fi/fi-fi/Media/Media.aspx?mediaid=101643

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Mikä tekee Nissanista erilaisen?

Uskomme, että meidän on edistettävä innovaatiota ja jännitystä kaikessa, mitä teemme: esittelemme odottamattomia ratkaisuja, jotka tuovat älykkäitä asiakasetuj,a ja luomme aina yllätyksiä sekä piristystä mahdollisimman monelle ihmiselle.

Kehitimme crossoverien luokan Nissan Qashqailla ja lisäsimme jännitystä pikkuautoihin Nissan Jukella. Ydinosaamistamme ovat innovatiiviset ideat, jotka tuovat tulevaisuuden teknologian kaikkien saataville jo tänään; kuten Nissan LEAF, ensimmäinen edullinen massatuotettu täysin sähkökäyttöinen auto, joka on voittanut useita kansainvälisiä tunnustuksia.  Kun ajattelemme suorituskykyä, näemme mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön - tuomalla suorituskyvyn kaikkien saataville - ja haastamme perinteitä. Tämän takia saatavilla olevan superauto Nissan GT-R:n lisäksi kehitimme Nissan DeltaWingin, mullistavan kestävyysajoneuvon, joka rikkoo moottoriurheiluperinteitä.

Nissan nauttii asemastaan yhtenä merkittävimmistä Euroopan ulkopuolisista autovalmistajista Euroopassa ja työllistää yli 14 500 henkilöä paikallisissa suunnittelu-, tutkimus-&kehitys-, valmistus-, logistiikka- ja myynti- ja markkinointitoiminnoissa. Viime vuonna Nissanin tehtailla Englannissa, Espanjassa ja Venäjällä tuotettiin 677 000 autoa, tarjoten 24 erilaista ja innovatiivista tuotetta Euroopan-markkinoille.

Kaikki tämä vahvistaa entisestään Nissanin selkeää tavoitetta olla Euroopan suurin aasialainen merkki.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: