NISSAN NOSTI SIJOITUSTAAN MAAILMAN PARHAIDEN BRÄNDIEN JOUKOSSA

• Nissan nousi Interbrandin listalla viime vuoden 73. sijalta 65. sijalle
  • Nissan-brändin arvo kasvoi 25 prosenttia 6,203 miljardiin dollariin

Maailman johtava brändialan konsulttiyhtiö Interbrand on nimennyt Nissanin yhdeksi maailman arvokkaimmista brändeistä vuonna 2013. Interbrandin eilen julkaisemassa Best Global Brands -listauksessa Nissan on noussut sijalle 65, kun yhtiön edellisen vuoden sijoitus oli 73. Bränditutkimusyhtiö nosti perusteluissaan esille Nissanin markkinajohtajuuden päästöttömien autojen valmistajana sekä suorituskykyisen Nismo-malliston maailmanlaajuisen lanseerauksen. Interbrand totesi Nissan-brändin vetoavan hyvin laaja-alaiseen asiakaskuntaan eri puolilla maailmaa. Interbrand arvioi Nissan-brändin arvoksi 6,203 miljardia dollaria, mikä merkitsee huomattavaa kasvua viimevuotisesta vajaan viiden miljardin dollarin arvostuksesta.

Kesäkuussa Interbrand sijoitti Nissanin myös maailman ympäristöystävällisimpien brändien joukkoon Best Global Green Brands -raportissaan. Nissan LEAF on maailman selvästi myydyin täyssähköauto, joten yhtiö on noussut päästöttömien autojen maailmanlaajuiseksi markkinajohtajaksi. Tämän ansiosta Nissan nousi Interbrandin vihreiden brändien Top 50 -listalla peräti sijalle 5.

"Brändimme vahvuus on strategisen Nissan Power 88 -toimintasuunnitelmamme peruspilari, joten se on olennaisen tärkeä asia kasvutavoitteiden saavuttamisen kannalta", kertoo Nissanin markkinoinnista, brändikuvasta ja viestinnästä maailmanlaajuisesti vastaava Corporate Vice President Roel de-Vries. "Uudet rankkaukset osoittavat, että olemme saavuttamassa brändin vahvistamista koskevia kunnianhimoisia tavoitteita, jotka asetimme pitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelmassamme."

Best Global Brands -listauksen taustalla on Interbrandin vuosittainen tutkimus ja siihen perustuva raportti maailman arvokkaimmista brändeistä. Interbrandin käyttämissä tutkimusmetodeissa huomioidaan brändin rakentamiseen tehdyt sijoitukset, brändinhallinta osana yrityksen aineetonta pääomaa, brändin merkitys kuluttajien ostopäätösprosessissa sekä brändin yleinen vahvuus.

Tämän vuoden raportissa Interbrand huomioi erityisesti Nissanin globaalin ja monikanavaisen toimintamallin sekä jatkuvasta innovatiivisuudesta kertovan brändiviestin, joka Interbrandin mukaan muodostaa Nissan-brändin DNA:n. Raportissa mainittiin myös Nissan LEAFin kysynnän jatkuva kasvu sekä entistä vahvempi kuluttajien osallistaminen, joka auttaa Nissania kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamisessa, asiakasuskollisuuden rakentamisessa ja uusien kohderyhmien aktivoinnissa.

Interbrandin 2013 Best Global Brand Study -tutkimuksesta saa lisätietoja osoitteessa http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/2013/Best-Global-Brands-2013.aspx

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Seuraa meitä: www.facebook.com/NissanSuomi, twitter.com/NissanSuomi

Avainsanat: