NISSAN TUO HUIPPUTEKNISET TURVAJÄRJESTELMÄT B-SEGMENTTIIN

• Uusi Nissan Note tuo pienten autojen segmenttiin vertaansa vailla olevaa teknologiaa, joka laajentaa kuljettajan näkökenttää
  • Around View Monitor -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle virtuaalisen 360 asteen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä

Huipputekniset turvaominaisuudet eivät ole enää premium-luokan yksinoikeus, sillä uusi Nissan Note asettaa uudet standardit pikkuautojen aktiiviselle turvavarustelulle.

"Haluamme, että kaikki Nissan-autoilijat tuntevat olonsa turvalliseksi - asiakkaan ei tarvitse mielestämme maksaa siitä hyvästä premium-auton hintaa. Uusi Note on täynnä huipputeknologiaa, joka parantaa kuljettajan ajokokemusta. Älykkään suunnittelun ansiosta olemme voineet tuoda tämän tason teknologian ensimmäistä kertaa asiakkaiden ulottuville myös pienempien autojen segmentissä", Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Taina Erkkilä kertoo.

Safety Shield -järjestelmä auttaa kuljettajaa

Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa ensiesittelynsä saanut uusi Note on ensimmäinen Nissan, jossa huipputekninen Around View Monitor -kamerajärjestelmä on yhdistetty edistyneeseen Safety Shield -turvateknologiapakettiin. Näitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ei ole aikaisemmin nähty tämän kokoluokan autoissa.

Ihmisen näkökenttä on keskimäärin noin 120 astetta, mutta Nissanin osaamisen ja teknologian ansiosta uuden Nissan Noten kuljettajat näkevät ympärilleen täydet 360 astetta. Nissanin mullistava Safety Shield -teknologia ja Around View Monitor -kamerajärjestelmä tarjoavat vertaansa vailla olevan näkökentän, minimoivat onnettomuusvaaran ja helpottavat kaistanvaihtoa ja pysäköintiä.

Safety Shield -järjestelmään kuuluvat kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, kaistavaroitin ja liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä. Ne hyödyntävät innovatiivista, kokoojalinssillä varustettua kameraa, joka on tavallisuudesta poiketen sijoitettu auton taakse. Juuri takalasin alapuolella oleva kamera antaa 180 asteen kuvan alueesta, joka olisi normaalisti kuljettajan näkökentän ulkopuolella. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa myös potentiaalisesta vaarasta, kuten peruuttavaa autoa lähestyvästä lapsesta tai kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Kuva pysyy aina selkeänä kamerassa olevan innovatiivisen puhdistusjärjestelmän ansiosta.

Lintuperspektiivinäkymä ympäristöstä

Nissanin kiitelty Around View Monitor -järjestelmä hyödyntää takakameran lisäksi kolmea muuta kameraa, joista yksi on etusäleikössä ja kaksi sivupeileissä. Se helpottaa pysäköintiä ja liikkumista ahtaissa paikoissa antamalla kuljettajalle lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. 360-asteinen virtuaalinäkymä esitetään kojelautaan sijoitetulla 5,8-tuumaisella näytöllä. Nissan Note on segmenttinsä ensimmäinen auto, joka on varustettu tällä huipputeknisellä, mutta helppokäyttöisellä järjestelmällä.

"Keskustelimme tutkimusryhmiimme kuuluvien kuljettajien kanssa ja saimme selville, että ympäristön selkeä hahmottaminen on keskeinen turvallisuuden tunteeseen ja ajovarmuuteen vaikuttava tekijä. Halusimme kehittää teknologisen ratkaisun, joka laajentaisi Nissan-kuljettajien näkökenttää. Safety Shield- ja Around View Monitor -järjestelmät on kehitetty, jotta kuljettaja näkisi ympäristönsä paremmin. Se vähentää onnettomuusriskiä sekä harmillisia kolhuja ja naarmuja", kertoo markkinointipäällikkö Geraldine Ingham Nissan Europesta.

Uuden Nissan Noten tuotanto käynnistyy tänä kesänä, jolloin aloitetaan myös ennakkomyynti. Varsinainen lanseeraus ja autojen toimitus ajoittuu syksylle.

Lisätietoa uudesta Nissan Notesta täältä.

Nissan Safety Shield käsittää seuraavat kolme järjestelmää:

• Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä

Tämä aikaisemmin vain premium-tason autoissa varusteena ollut järjestelmä hyödyntää Around View Monitor-järjestelmän laajakuvakameraa. Se havaitsee mahdolliset kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot Noten molemmilla puolilla, jolloin sivupeiliin sijoitettu varoitusvalo syttyy. Jos kuljettaja on kytkenyt suuntavilkun kaistanvaihdon merkiksi, varoittaa järjestelmä varoitusvalolla ja äänellä, mikäli se havaitsee kuolleessa kulmassa toisen ajoneuvon.

• Kaistavaroitin

Kaistavaroitin on toinen premium-tason ominaisuus, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa B-segmentin autossa. Se varoittaa kuljettajaa, jos auto on ajautumassa pois ajokaistalta. Järjestelmä edellyttää tavallisesti tuulilasiin asennettua kameraa tai tutkajärjestelmää. Notessa se on toteutettu saman, auton taakse sijoitetun laajakuvakameran avulla, jota myös Around View Monitor-järjestelmä käyttää. Huipputason tietokoneohjelmoinnin ansiosta järjestelmä tunnistaa heikotkin kaistamerkinnät. Jos auto on poistumassa ajokaistalta eikä suuntavilkkua ole kytketty päälle, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja muistuttaa ohjausliikkeen korjaamisesta. Lisäksi järjestelmän tunnistusherkkyys säätyy automaattisesti tietyypin mukaan.

• Liikkuvien kohteiden tunnistus

Tämä Around View Monitorin pohjalta kehitetty uusi järjestelmä toimii digitaalisena apukuljettajana, joka auttaa kuljettajaa havaitsemaan peruuttavaa autoa lähestyvät liikkuvat kohteet. Tavanomaiset peruutustutkajärjestelmät varoittavat kuljettajaa auton takana olevista kiinteistä esteistä. Liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä sen sijaan ilmoittaa äänimerkillä ja visuaalisella hälytyksellä, kun joku tai jokin on lähestymässä peruuttavaa autoa. Tämä koskee esimerkiksi tilanteita, joissa lapsi on juoksemassa tai kävelemässä peruuttavan auton taakse. Takaluukkuun asennetun ja kokoojalinssillä varustetun Around View Monitor-takakameran näkökenttä on yli 180 astetta, mikä antaa vertaistaan vailla olevan näkymän auton takaa. Takakamerassa on automaattinen puhdistustoiminto, joka ruiskuttaa linssiin pienen määrän vettä ja kuivaa sen paineilmalla, jotta järjestelmän kuva pysyy aina selkeänä. Kameran kuva näkyy Nissan Connect -järjestelmän 5,8-tuumaisella näytöllä.

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Avainsanat: