NISSAN TUO MARKKINOILLE SEITSENPAIKKAISEN QASHQAIN

Vuosi sitten lanseerattu Nissan Qashqai saa rinnalleen seitsenpaikkaisen sisaruksen - QASHQAI+2:n. Kolmannen rivin ollessa taitettuna alas takaosaan saadaan lähes 500 litran tavaratila. QASHQAI+2 onkin markkinoiden ensimmäinen perheille suunniteltu crossover-malli.

– QASHQAI+2 lisää Nissanin crossover-valikoimaan uuden ulottuvuuden. Se on viisipaikkaista mallia tilavampi ja monikäyttöisempi. Uskomme sen kiinnostavan perheiden lisäksi myös sellaisia, jotka arvostavat muista erottuvaa ulkonäköä, lisätilaa sekä monipuolisuutta, sanoo Nissanin tuotesuunnittelusta Euroopassa vastaava Pierre Loing.

QASHQAI+2 muistuttaa sisarmalliaan, mutta todellisuudessa se eroaa hiukan kaikkien ominaisuuksien suhteen esikuvastaan. Akseliväliä on pidennetty 135 mm 2 765 mm:iin, ja auton kokonaispituus on 4 526 mm eli 211 mm pidempi kuin viisipaikkaisen version.

Kolmannen istuinrivin vuoksi kattolinjaa on pidennetty ja auton takaosa on profiloitu uudelleen. Kokonaiskorkeus on kasvanut 38 mm:stä 1 643 mm:iin. Etu- ja keskirivien pääntilaa on kasvatettu 16 mm ja 10 mm. Keskirivillä on myös 23 mm enemmän polvitilaa.

Samalla etu- ja takaovet sekä keskimmäinen istuinrivi on suunniteltu uudelleen. Ovista on tehty neliömäisempiä ja takaikkunoista suurempia. Takaovia on myös pidennetty, jotta kulku kolmannelle istuinriville on saatu sujuvammaksi. Tätä edesauttaa myös mahdollisuus siirtää keskimmäistä istuinriviä eteen- tai taaksepäin 100 mm. Keskipenkkiä voi lisäksi taittaa nyt kolmessa osassa 40/20/40 ja sen selkänojaa kallistaa yhdeksään eri asentoon.

Keskimmäisen istuinrivin keskiosaa voidaan käyttää istuimena tai leveänä käsinojana. Jos sitä käytetään käsinojana, kolmannella penkkirivillä istuvien väljyys kasvaa. Käsinojassa on virtaliitin, kaksi mukitelinettä ja kannella varustettu säilytyslokero.

Kolmas istuinrivi tekee QASHQAI+2:sta tilavan perheauton. Penkin ollessa taitettuna alas autoon muodustuu tasainen lähes 500 litran tavaratila, jonka kuormauskynnystä on laskettu 13 mm 770 mm:iin. Lisäksi auton takaosaan tehdyt muutokset leventävät ovea 224 mm:llä 1186 mm:iin. Taaimmaisen istuinrivin ollessa käytössä sitä voidaan käyttää 50/50-suhteessa lähinnä lapsimatkustajille tai tilapäiseen aikuismatkustajakäyttöön.

QASHQAI+2:ssa on esikuvaansa verrattuna suurempi takaikkuna, uusi takapuskurin profiili ja etusäleikkö. Monista muista seitsenpaikkaisista autoista poiketen QASHQAI+2:ssa on myös täysimittainen rullakaihtimen tavoin toimiva tavaratilan suojus. Jos kolmannella penkkirivillä on matkustajia, suojus voidaan irrottaa säilytettäväksi erityisessä lokerossa tavaratilan lattian alla. Lattian alla sijaitsevan säilytystilan kantta voidaan käyttää myös kuormanjakajana.

Vakiovarusteena QASHQAI+2:ssa ovat kattokiskot, tummennetut takaikkunat sekä panoraamakattoikkuna, joka on 140 mm pidempi kuin viisipaikkaisessa Qashqaissa.

QASHQAI+2:ssa käytetään pääosin samaa tekniikkaa kuin viispaikkaisessakin. Auton piteneminen ja sen varusteet lisäävät auton painoa kuitenkin noin 100 kg, joten jousitukseen on tehty hieman muutoksia. Lisäksi ohjaustehostin on uudistettu. 17-tuumaisten kevytmetallivanteidella varustettujen renkaiden käyttöönottaminen 2-litraisilla moottoreilla varustetuissa versioissa on mahdollistanut takajarrujen koon kasvattamisen.

QASHQAI+2:ssa on samat moottorimallit (1.6 ja 2.0 sekä 1.5 dCi ja 2.0 dCi) kuin sisarmallissaan. Molemmissa dieselmoottoreissa on hiukkassuodatin vakiona. 2-litraisiin malleihin on lisäksi saatavissa Nissanin ALL-MODE-nelivetojärjestelmä sekä bensamoottoriin portaaton CVT- ja dieselmoottoriin automaattivaihteisto. Varustetasoja on tutut kolme: Visia, Acenta ja Tekna.

Nissanin tutkimusten mukaan Qashqain muista erottuva tyyli on vedonnut erilaisuutta etsiviin autonostajiin; kolmelle neljästä Qashqai on ollut heidän ensimmäinen Nissaninsa. Dynaaminen muotoilu, avarat tilat, huippulaatuiset materiaalit ja aito ajamisen nautinto ovat tehneet Qashqaista valtavan menestyksen Euroopassa, jossa sitä myytiin ensimmäisen täyden myyntivuoden aikana huimat 157 404 kappaletta.

- Olemme varmoja siitä, että useimmat QASHQAI+2-asiakkaamme ovat nykyisiä perinteisten katumaastureiden omistajia. He arvostavat alkuperäisen Qashain tyyliä ja dynaamisuutta, mutta tarvitsevat enemmän tilaa tai istuimia. Ensimmäiset QASHQAI+2-asiakaspaneelit ovat osoittaneet, että QASHQAI+2:a pidetään enemmän perheille suunnattuna. Auton koettiin tarjoavan valinnanvapautta ja olevan perinteisiä vaihtoehtoja hauskempi. Lisäksi autoa pidettiin kilpailijoitaan vetovoimaisempana ja tyylikkäämpänä, Loing kertoo.

Monesti palkitun esikuvansa tavoin QASHQAI+2 on suunniteltu Euroopassa. Autot valmistetaan Nissanin Iso-Britannian tehtaalla Sunderlandissa.

QASHQAI+2:n Euroopan ensiesiintyminen tapahtuu heinäkuun Lontoon autonäyttelyssä. Suomen markkinoille autoa odotellaan tämän vuoden lopulla.

Kuvia: www.nissaneurope-newsbureau.com -> Photo Centre -> Passenger Cars -> Qashqai+2

Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy - SUOMI, viestintäpäällikkö Stana Porvali, puh. 010 770 5162,
sporvali@nissan-europe.com