NISSANILLE UUSI YMPÄRISTÖOHJELMA - Erityishuomiossa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen

TOKIO - Nissan Motor Co., Ltd. on julkistanut uuden Nissan Green Program 2010 -ympäristöohjelmansa. Ohjelman tarkoituksena on toteuttaa Nissanin ympäristöajattelua, joka perustuu ihmisten, ajoneuvojen ja luonnon symbioosiin, ja edistää siten kestävästi liikkuvan yhteiskunnan asiaa.

"Nissan Green Program 2010"-ohjelman keskeisiin tavoitteisiin kuuluu:
• hiilidioksidipäästöjen vähentämisen nostaminen yhdeksi tärkeimmistä yritystason suorituskyvyn mittareista
• kolme litraa polttoainetta sadalla kilometrillä kuluttavan auton lanseeraaminen
• joustavasti vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien ns. Flexible Fuel -ajoneuvojen saatavuuden parantaminen seuraavien kolmen vuoden aikana
• Nissanin oman sähköauton lanseeraus ensi vuosikymmenen alussa
• Nissanin omaan tekniikkaan perustuvan hybridiauton kehittäminen ja sen lanseeraus vuonna 2010
• plug-in -hybriditekniikan kehitysprosessin nopeuttaminen
• tuotantolaitosten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen maailmanlaajuisesti seitsemällä prosentilla vuoteen 2005 verrattuna 2010 mennessä

Nissan keskittyy ympäristötyössään kolmeen ydinalueeseen: 1) hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, 2) muiden pakokaasupäästöjen vähentämiseen, ja 3) kierrätyksen edistämiseen. Ympäristöohjelman erityistavoitteena on CO2-päästöjen vähentäminen sekä Nissanin tuotteiden että yhtiön päivittäisten liiketoimintojen osalta.

Hiilidioksidipäästöjen määrä nostetaan laadun, kustannusten ja ajan lisäksi Nissanin sisäiseen menestysmittaristoon. Muutos astuu voimaan kuluvan tilivuoden aikana.

Nissan jatkaa panostusta sähköajoneuvotekniikoihin. Vuonna 2007 Nissan julkistaa ensimmäisen hybridiautonsa, Yhdysvaltain markkinoille tarkoitetun Altima-sedanin. Päämääränä on tuottaa vuoteen 2010 mennessä täysin Nissanin omaa tekniikkaa hyödyntävä hybridiajoneuvo.

2010-luvulla Nissan lanseeraa myös omaa polttokennotekniikkaa hyödyntävän polttokennoauton sekä akkukäyttöisen sähköauton. Nissan perustaa litiumioni-akkujen kehittämistä, tuotantoa ja markkinointia varten uuden yhtiön. Lisäksi Nissan nopeuttaa plug-in -hybridiensä kehitysprosessia.

Lisätietoja: www.nissan-global.com

Nissan Nordic Europe Oy, Finland, maajohtaja Arto Sillanpää, puh. 010 7705 178, asillanpaa@nissan-europe.com

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, puh. 010 7705 245, fheinonen@nissan-europe.com