NISSANILTA MARKKINOILLE TÄYSIN UUSI X-TRAIL

Nissan on tänään 6.3.2007 esitellyt Geneven autonäyttelyssä täysin uudistuneen X-TRAILIN. Vaikka auto ulkonäöltään muistuttaa edeltäjäänsä, se on entistä suorituskykyisempi, käytännöllisempi sekä monipuolisempi.

"Asiakkaamme ovat arvostaneet X-TRAILIN monikäyttöisyyttä, hyvää suorituskykyä ja sen maasto-ominaisuuksia. Niinpä otimme suunnittelussa lähtökohdaksemme näiden perusominaisuuksien parantamisen", kertoi Nissanin tuotesuunnittelusta ja liikestrategioista vastaava varapääjohtaja Carlos Tavares X-TRAILIN julkistamisen yhteydessä.

Uuden X-TRAILIN muotoilussa on haluttu säilyttää mallille tunnusomaisia piirteitä, kuten kulmikas muotoilu, yhtenäinen olkalinja sekä suuri ikkunapinta-ala. Sen sijaan D-pilari on syvällä uudistuneen takasivuikkunan profiilissa, lokasuojat ovat entistä suuremmat ja jykevä maski on yhdenmukainen Nissanin maastoautomalliston kanssa.

Valittavana on neljä moottorivaihtoehtoa, joista kaksi on uutta tehokasta hiukkassuodattimista dieselmoottoria. Saatavilla on myös ensimmäistä kertaa automaattivaihteistoinen diesel. Bensiinimoottorilla varustettu X-TRAIL taas on saatavilla portaattomalla CVT-automaattivaihteistolla (Continuously Variable Transmission).

Ensiluokkaiset sisä- ja tavaratilat

Uuden X-TRAILIN sisätilojen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota laadukkuuteen ja mukavuuteen unohtamatta kuitenkaan käytännöllisyyttä - etenkin monikäyttöisyyttä.

Kosketuspintoihin on valittu pehmeitä materiaaleja ja verhoilussa on käytetty väreiltään selkeitä kontrasteja. Hallintalaitteiden koristeosat ja muut varusteet on viimeistelty hopean- tai titaaninvärisiksi. Mittaristo on sijoitettu monitoimisen ohjauspyörän taakse, jolloin keskikonsoliin on voitu sijoittaa entistä suurempi navigointilaitteen näyttö.

Uuden X-TRAILIN tavaratilan koko on kasvanut 145 litralla ollen nyt 555 litraa takaistuimet paikallaan. Lisätilan ansiosta tavaratilaan on voitu sijoittaa lattian alle jäävä ulosvedettävä laatikko. Laatikossa on siirrettävät ja irrotettavat väliseinät, joiden avulla tila voidaan tarvittaessa jakaa useampiin osiin. Välipohja ja laatikko voidaan myös poistaa, jolloin kuormatilan korkeus kasvaa 127 mm suuremmaksi kuin aiemmassa mallissa.

Paranneltu ALL MODE 4x4 -nelivetojärjestelmä

X-TRAILISSA on uusin versio Nissanin tunnetusta ALL MODE- nelivetojärjestelmästä. Uuden ALL MODE 4x4-i -nimisen järjestelmän ominaisuuksia ovat muun muassa DDS-alamäkihidastin (Downhill Drive Support) ja USS-mäkilähtöapu (Uphill Start Support). USS on täysin automaattinen järjestelmä, joka pitää jarrut päällä siihen asti, kunnes kuljettaja päättää lähteä liikkeelle. Järjestelmä aktivoituu aina, kun mäen jyrkkyys on yli 10 prosenttia.
DDS-järjestelmä hyödyntää nelivetojärjestelmän ollessa lukittuna auton lukkiutumattomia jarruja siten, että järjestelmä ei anna nopeuden ylittää 7 km/h alamäessä, jolloin kuljettaja voi keskittyä ohjaamiseen. DDS-järjestelmää ohjataan keskikonsolissa olevasta kytkimestä.

Uudessa X-TRAILISSA käytetään samaa Alliance C -alustaa kuin hiljattain esitellyssä Nissan Qashqaissa. Alustassa on joustintuet edessä ja multi-link-jousitus takana. Sekä etu- että takapää on kiinnitetty erilliseen apurunkoon kumisilla vaimentimilla. Tämän seurauksena uuden X-TRAILIN akseliväli on kasvanut 5 mm ollen 2630 mm ja sen kokonaispituus 175 mm ollen 4630 mm.

"Uusi X-TRAIL voi edelleen ylpeillä alkuperäisen mallin vahvuuksilla, vaikka sitä on kehitetty joka suhteessa. Olemme siirtäneet X-TRAILIN ydinkonseptin aivan uudelle suorituskyvyn, monikäyttöisyyden ja laadun tasolle", totesi Tavares.

Uutta X-TRAILiÄ valmistetaan Nissanin tehtaalla Kyushussa, Japanissa. Malli esiteltiin ensimmäisenä Euroopassa, jossa sen myynti käynnistyy kesällä.

Lisätietoja:

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen,