NISSANILTA UUDISTUNUT 350Z-URHEILUAUTO - ensiesittely Geneven autonäyttelyssä 6.-18.3.2007

Nissanin legendaarinen Z-auto saa jatkoa tämän kevään aikana, kun Nissan esittelee entistä tehokkaamman 350Z:n Geneve Motor Show'ssa ensi viikolla. Uudistuneen Z:n lisäksi yhtiö julkistaa messuilla uuden automallin.

Uuden 350Z:n voimanlähteenä on uuden sukupolven 3,5-litrainen V6-moottori (VQ35HR), jonka ansiosta 6 800 rpm:n kierrosnopeudella teho on kasvanut 313 hevosvoimaan (230 kW). Vääntöä löytyy 4 800 rpm:n kierrosnopeudella 358 Nm. Moottorin suurin kierrosnopeus on noussut viidellä sadalla kierroksella minuutissa ollen nyt 7 500 rpm. Lähes 80 prosenttia moottorin pääosista on uusia parantaen auton kiihtyvyyttä ja moottorin reagointinopeutta.

Suorituskyvyn lisäämiseksi Z:n moottorissa on kaksi erillistä ilmanottoa ja muuttuvan imuventtiilien ajoituksen toiminta-alue on entistä laajempi. Lisäksi tasapituisten pakokanavien lisääminen vähentää vastapainetta. Näiden muutosten yhdistelmä taas kasvattaa ala- ja keskikierrosten vääntöä.

Kierrosrajan nostamiseksi kampien ja kampiakselin laakerointien halkaisijaa on suurennettu. Moottorin pohjalle on lisätty tikapuurunko, joka jäykistää kampiakselia ja vähentää värinöitä.

Moottoriin on lisätty toinen nakutusanturi. Epäsymmetriset männät, parannettu sylinterien jäähdytys ja iridiumista valmistetut sytytystulpat tehostavat moottorin toimintaa. Puristussuhteen kasvattaminen 10,3:sta 10,6:een on puolestaan lisännyt tehoa suurilla nopeuksilla. Lisäksi moottorin painopistettä on laskettu 15 mm. Muutoksista huolimatta auton paino ja polttoaineen kulutus pysyvät ennallaan.

350Z:n konepelti on uudelleenmuotoiltu moottorille sopivaksi, ja se muistuttaa nyt korkeamman profiilinsa ansiosta alkuperäistä 240Z-mallia. Uusia korinvärejä on kolme: Temper Orange, Precision Grey ja Night Blue.

Sisätilojen verhoilu on myös saanut uuden värin nimeltä Frost Grey. Toinen sisätilojen muutos koskee istuimia, joihin on lisätty aktiiviset päätuet, jotka pienentävät niskavamman riskiä peräänajotilanteissa.

Uudistetun 350Z:n myynti alkaa Suomessa keväällä.

Nissan Geneve Motor Show'ssa 6.-18.3.2007
• messuosasto 4150.1 hallissa 4

Lisätietoja:
Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, puh. 010 7705 245, 040 5500 281, fheinonen@nissan-europe.com