NISSANIN SÄHKÖKONSEPTIAUTO PIVO 2 KÄÄNTÄÄ PÄÄT

Nissan Motor Co., Ltd. on tänään esitellyt Japanissa edistyksellisen sähkökonseptiautonsa Pivo 2:n, jonka matkustamo kääntyy 360 astetta. Autossa on edistyksellinen interaktiivinen järjestelmä, joka luo luottamusta kuljettajan ja auton välille ja näin pyrkii lisäämään ajoturvallisuutta ja -nautintoa.

Pivo 2 perustuu vuonna 2005 esiteltyyn Pivo 1:een, joka sai lähes kulttimaista suosiota ainutlaatuisella 360 astetta kääntyvällä ohjaamollaan. Kaupunkiliikkumiseen suunnatun ympäristöystävällisen ajoneuvon voimanlähteenä toimivat litiumioniakut. Pivo 2 esitellään suurelle yleisölle Tokio Motor Showssa lokakuun loppupuolella.

Edeltäjänsä tavoin Pivo 2 -mallissa on kolmen hengen pyörivä matkustamo; näin autoa ei tarvitse peruuttaa. Matkustamossa hyödynnetään ns. by-wire -teknologiaa, jossa perinteiset mekaaniset ohjaus-, jarru- ja voimansiirtojärjestelmien yhteydet on korvattu sähköisillä, sekä Metamo-järjestelmää, joka sallii auton suunnan joustavan muutoksen mihin tahansa suuntaan. Pivo 2 on myös varustettu useilla Nissanin Safety Shield -konseptiin perustuvilla turvajärjestelmillä, kuten katvealueiden tarkkailujärjestelmällä (AVM) ja etäisyydenhallintajärjestelmällä (DCAS).

Pivo 2:ssa on ainutlaatuinen interaktiivinen robottiapu (Robotic Agent, RA). Nissanin tekemän tutkimuksen mukaan kuljettajat, joiden mieliala on korkealla, joutuvat onnettomuuksiin epätodennäköisemmin kuin henkilöt, joiden mieliala on matalalla. Nissan uskoo, että se voi vaikuttaa kuljettajan mielialaan erityisellä robottiavulla. Robottiapu tekee kuljettajan mielialasta päätelmiä keskustelemalla ja kuuntelemalla sekä erityisen kasvojentarkkailuteknologian avulla. Tekemiensä päätelmien perusteella robottiapu pyrkii piristämään tai tyynnyttelemään kuljettajaa tilanteen mukaan.

Matkustamoon voidaan kulkea etuoven kautta mistä tahansa suunnasta. Sisään- ja uloskäyntiä helpottaa sähkökäyttöiseen etuoveen integroitu kojelauta ja ovea avattaessa pois edestä nouseva ohjauspyörä. Robottiapujärjestelmä on sijoitettu kojelaudan vasempaan reunaan ja sen oikeassa reunassa sijaitsevan nestekidenäytön sisältö muuttuu robottiavun ja kuljettajan interaktiivisuuden mukaan. Pivo 2:ssa kuljettaja istuu edessä keskellä ja kaksi kanssamatkustajaa matkustamon takaosassa nojatuolimaisella istuimella.

Pivo 2:n suuritehoiset, ohuen kiekon muotoiset moottorit sijaitsevat pyörissä. Jokaiseen moottoriin on integroitu taajuusmuuttajat sekä Nissanin kompakti litiumioniakku, joka syöttää sähköä moottorille. Pyöriä voidaan ohjata myös muista riippumattomasti. Lisäksi autoa voidaan tarvittaessa ajaa sivusuunnassa.

Kuvia korkearesoluutioisina: http://press.nissan-global.com/EN/CORPORATE/report.html

Videouutisen lataaminen: www.thenewsmarket.com

Lisätietoja: www.nissan-global.com/PIVO2/

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, puh. 010 770 5245, fheinonen@nissan-europe.com