NISSANIN SUNDERLANDIN TEHTAALLE KOLMAS VUORO - Qashqain menestys luo 800 uutta työpaikkaa

Nissan rekrytoi 800 uutta työntekijää käynnistääkseen kolmannen tuotantovuoron Sunderlandin tehtaallaan. Lisävuoron taustalla on Sunderlandin ennätyksellinen tuotantovuosi ja tehtaalla valmistetun Qashqai-mallin ennakoitua suurempi kysyntä.

Nissan lisäsi tuotantoa Sunderlandissa jo viime kesäkuussa 20 prosentilla. Tuotannon lisäämisen ansiosta tehtaalla valmistettiin vuonna 2007 ennätykselliset 353 000 autoa. Qashqain lisäksi tehdas valmistaa Notea, Micraa ja Micra C+C:tä.

Qashqain tilausten määrän ylittäessä jatkuvasti ennusteet ja tilauskannan kasvettua jo 60 000 autoon Sunderlandin tehtaalla on käynnistetty yksi sen historian suurimmista rekrytointi-kampanjoista. Tehtaalle palkataan tämän vuoden joulukuuhun mennessä 800 uutta työntekijää. Lisäksi kaikille Sunderlandin tehtaalla tällä hetkellä työskenteleville määräaikaisille työntekijöille tullaan tarjoamaan vakituista paikkaa. Toimenpiteiden ansiosta Sunderlandissa voidaan ottaa käyttöön kolmas, yöllinen tuotantovuoro Qashqain valmistusta varten.

- Tällä hetkellä voimme valmistaa kahdessa vuorossa 200 000 Qashqaita vuodessa. Malli on kuitenkin osoittautunut niin suosituksi, että meidän on lisättävä tuotantovolyymia merkittävästi. Näin laajat lisärekrytoinnit ovat nykyään harvinaisia Länsi-Euroopan autoteollisuudessa, joten satsaus kertoo paljon siitä, kuinka sitoutunut Nissan on toimintaansa Isossa-Britanniassa, kertoo Nissanin Euroopan tuotannon ja toimitusketjun hallinnasta vastaava johtaja Trevor Mann.

Suoran työllistävän vaikutuksen lisäksi on arvioitu, että kolmannen vuoron käyttöönotto luo yli 400 lisätyöpaikkaa Nissanin paikalliseen toimitusketjuun kuuluville alihankkijoille.

- Nissanin suunnitelmat tuotannon lisäämiseksi ja yli 800 uuden työpaikan luomiseksi merkitsevät hyviä uutisia koko Ison-Britannian teollisuustuotannolle. Nissanin Lontoon suunnittelukeskuksessa muotonsa saaneen Qashqain menestys ja Sunderlandin tehtaan ennätystuotanto osoittavat, että Iso-Britannia on edelleen kilpailukykyinen ympäristö autoteollisuudelle, kertoo Iso-Britannian liiketaloudesta ja kilpailukyvystä vastaava ministeri Shriti Vadera.

Ison-Britannian autotuotanto kasvoi vuonna 2007 kuudella prosentilla ja maassa valmistetaan nyt miltei kaksi kertaa enemmän autoja kuin 25 vuotta sitten.

NISSANIN SUNDERLANDIN TEHDAS PÄHKINÄNKUORESSA
• perustettu 1984
• Nissanille 2,4 miljardin punnan investointi
• valmistanut yhteensä 4,8 miljoonaa autoa