RENAULT-NISSAN-ALLIANSSILTA TÄYSIN PÄÄSTÖTÖN AUTO

Renault-Nissan-allianssi lupaa tuotantovalmiita sähköautoja vuoteen 2010 mennessä ja polttokennoautoja vuoteen 2015 mennessä.

Nissan aikoo aloittaa sähköautojen myynnin Yhdysvalloissa ja Japanissa vuoden 2010 loppuun mennessä. Euroopan ja Lähi-Idän markkinoilla Renault ja Nissan aloittavat sähköautojen tuonnin Israeliin ja Tanskaan vuonna 2011.

Renault-Nissan-allianssi kehittää myös polttokennoautoja. Yrityksillä on jo kaksi pitkälle kehitettyä tuotetta:

- Nissanin uraauurtavaa polttokenno-X-Trailia (X-Trail FCV) on testattu jo kaksi vuotta viranomaistoiminnassa Japanissa.

- Uusin tulokas on Renaultin prototyyppi Scenic ZEV H2, joka perustuu Renault Grand Sceniciin. Kyseessä on todellinen allianssituote, sillä autossa on Nissanin kehittämä polttokennoyksikkö, korkean paineen kestävä vetysäiliö ja kompaktit litiumioniakut. Renaultin puolelta autoa on modifioitu niin, että kaikki polttokennoihin vaadittava tekniikka on saatu mahtumaan lattian alle, jolloin matkustamossa on edelleen tilaa viidelle matkustajalle. Lisäksi Renault on yhteensovittanut yritysten erilaiset elektroniset järjestelmät.

Molemmat polttokennoautot osoittavat polttokennokonseptin - jonka ainoa sivutuote on vesi - toimivuutta ja korostavat Renault-Nissan-allianssin sitoutumista päästöttömään tulevaisuteen. Molempia autoja esitellään ympäri Eurooppaa tänä kesänä: Nissan esittelee polttokenno-X-Trailia kuudessa Euroopan maassa kesä- ja syyskuun aikana ja Renault tuo puolestaan Grand Scenic FCV:n Barcelonan ympäristötapahtumaansa kesäkuun loppupuoliskolla.

***
Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy - SUOMI, viestintäpäällikkö Stana Porvali, sporvali@nissan-europe.com, puh. 010 770 5162

Nissan Green Program 2010: www.nissan-global.com/EN/ENVIRONMENT/

www.nissaneurope-newsbureau.com