SUOMALAISMENESTYSTÄ NISSAN OUTDOOR GAMESEISSA

Ranskan Chamonix'ssa 14.-17. helmikuuta kisattu Nissan Outdoor Games by Columbia 2008 oli suomalaisille menestys. Suomalais-norjalaisen Golgoth-tiimin dokumentti lyhytelokuvatuotannostaan valittiin kisojen ansioituneimmaksi ja valokuvaaja Tero Repo kisojen parhaaksi valokuvaajaksi.

Ensimmäistä kertaa talvella järjestetty Nissan Outdoor Games oli kesällä järjestettävän sisartapahtumansa kaltainen kilpailu, jossa yhdistyivät seikkailu-urheilu ja lyhytelokuvien teko. Talvilajit pitivät sisällään vapaalaskua (suksi ja lauta), jääkiipeilyä, liitovarjoilua ja BASE-hyppyjä.

- Kilpailu oli hauska ja haasteellinen. Muutamassa päivässä piti tuottaa viiden minuutin mittainen lyhytelokuva, sen making of -dokkari ja 20 valokuvaa viidestä eri extreme-lajista. Oman haasteensa toi se, että tiimimme oli kasassa ensimmäistä kertaa. Onneksi sää suosi tapahtumaa, mikä teki kuvaamisesta hauskaa, kommentoi Golgoth-tiimin joukkueenjohtaja ja lumilautailija Jarkko Henttonen.

- Mielestäni onnistuimme tuottamaan hyvän elokuvan, vaikka meillä olikin aikamoisia hankaluuksia kaluston kanssa. Esimerkiksi ykköskameramme hajosi ensimmäisenä päivänä, ja kypäräkamerakin sanoutui irti parin päivän käytön jälkeen. Ongelmat saatiin ratkottua, ja onnistuimme palauttamaan leffamme annetussa määräajassa jotakuinkin sellaisena, millaiseksi sen suunnittelimmekin. Making of -kisan voitto ei tullut yllätyksenä, koska panostimme siihen melkein yhtä paljon kuin varsinaiseen leffaan, Henttonen jatkaa.

Lyhytelokuvakilpailuun otti osaa seitsemän joukkuetta, joista voittajaksi arvovaltainen jury valitsi ranskalaisen Ride the Planets -tiimin. Heidän tuotostaan kiiteltiin käsikirjoituksen omaperäisyydestä sekä urheilusuoritusten ja editoinnin laadusta.

Kisojen parhaaksi valokuvaajaksi valittiin Radical Films -tiimiä edustanut valokuvaaja Tero Repo. Ulkomailla perheineen asuva Repo on tuttu kuvaaja kaikille lajin huippuosaajille ja hänen kuviaan on nähty alan lehdissä ympäri maailmaa. Nissan Outdoor Gamesin tämänvuotisia valokuvia ja -kuvaajia kiiteltiin korkealaatuisuudestaan.

Kisoissa tuotetut videot on katsottavissa osoitteessa: www.outdoorgames.ch

***
Nissan Outdoor Games by Columbia 2008 -kesäkisat järjestetään 28.6.-1.7.2008 Sveitsin Interlakenissa.

***
Lisätietoja: www.nissan-sportsadventure.com, www.outdoorgames.ch

Nissan Nordic Europe Oy, tiedottaja Stana Porvali, sporvali@nissan-europe.com, puh. 010 770 5162