Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon

Perheen kakkosautoa käytetään paljon lasten harrastuskuljetuksiin, ja sillä ajaa juuri ajokortin saanut tai kuljettajana kokemattomampi perheenjäsen. Edullisemman kakkosauton talvirenkaat jäävät usein vähemmälle huomiolle; toisinaan niissä säästetään tietoisestikin.

Lasten ja nuorten kuljetuksissa turvallisuuden tulisi olla etusijalla. Lisäksi ensiautoilijoiden taidon ja kokemuksen puutetta voidaan kompensoida maksimaalisesti turvaa tuovilla varusteilla, joista hyvät renkaat ovat tärkeimpien joukossa. Kun tuore kuljettaja ajaa ensimmäistä talveaan, hänen reagointikykynsä ja auton käsittelytaitonsa eivät ole samalla tasolla kuin pitkään ajaneella ykkösauton kuljettajalla – jolla lisäksi on useimmiten turvanaan paremmat talvirenkaat.

Periaatteessa ei ole väliä, valitseeko renkaiksi kitkat tai nastat. Kuitenkin kokemattomimmille kuljettajille suositellaan nastarenkaita, sillä ne tasaavat muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä.

Turvallinen auto ei tietenkään takaa turvallista liikkumista, jos kuljettaja toimii vastuuttomasti. Kuitenkin renkaiden merkitystä liikenneturvallisuuteen tähdennetään jo ajo-opetuksessa.

– Autokoulussa ammattitaitoisen liikenneopettajan kanssa käydään läpi turvavarusteiden merkitys ja niiden oikea käyttö. Yhdessä keskustellaan renkaiden merkityksestä ajamiseen ja oikean rengastyypin valinnasta sekä ilmanpaineiden merkityksestä, täsmentää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Säästäminen kesken kauden voi käydä kalliiksi

Uusien renkaiden hankkimista viivästytetään erityisesti kausivaihdon lähestyessä. Ajatuksena on säästää ajamalla kevät- tai syyskausi loppuun saakka kuluneilla renkailla siksi, että renkaanvaihto on edessä. Turvallisuus ei kuitenkaan katso allakkaa; renkaiden merkitys päinvastoin korostuu nopeasti muuttuvissa sääoloissa.

Renkaat ovat olleet riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vaikka lain määrittelemä minimiurasyvyys talvirenkaissa on 3 mm, sakkorajaan asti ei kannata odottaa ennen renkaiden vaihtoa. Nokian Renkaiden urasyvyyssuositus on 4 mm kaikissa renkaissa.

– Sakkorajaan asti ei kannata ajella, vaan renkaat on syytä uusia, kun urasyvyys on kulunut noin neljään milliin. Talvirenkaita vaihdettaessa urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä, jotta renkaissa olisi pitoa varsinaisten liukkaiden kelien alkaessa, vinkkaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

On hyvä muistaa, että myös renkaan ikä vaikuttaa; renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Yli kuusi vuotta aktiivisesti käytössä olleiden renkaiden pito jäällä ja lumella on huomattavasti heikentynyt, vaikka kulutuspintaa olisi muuten jäljellä. Tämä on yleinen ongelma kakkosautoissa, sillä kakkosautoilla ajetaan keskimäärin vähemmän kuin ykkösautoilla. Renkaan iän näkee suoraan sivupinnan numerokoodista eli neljän numeron sarjasta. Kaksi ensimmäistä numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1717 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 17 vuonna 2017.

Pohjoisen renkaat suunnitellaan vaativiin olosuhteisiin

Vaikeissa keliolosuhteissa renkaiden merkitys korostuu. Kuitenkin rengaskaupan yleistyminen verkossa on saanut monet miettimään renkaiden tilaamista Keski-Euroopasta tai kauempaakin. Turvallisuussyistä olisi suositeltavaa valita pohjoiseen suunnattu laadukas talvirengas niin ykkös- kuin kakkosautoonkin.

– Suomessa talvirenkaiden kehitystyö käynnistyy lumi- ja jääpidosta, Keski-Euroopassa taas märkäpidosta. On siis selvää, että suunnitteluprosessit poikkeavat toisistaan perustavalla tavalla. Rengasalalta jopa puuttuu vielä normitus jääpidolle: pohjoiset markkinat eivät ole maailman mittakaavassa niin merkittävät, että asiasta jaksettaisiin innostua. Suomalaiselle kuluttajalle Pohjolan vaativat olosuhteet ovat kuitenkin tavallisinta arkea. Kannattaakin varmistaa, että on ostamassa ilmastoon sopivia ja laadukkaita talvirenkaita – olipa kyseessä sitten perheen ykkösauto tai usein naisten ja nuorten kuljettajien käytössä oleva kakkosauto, Morri tiivistää.

On myös hyvä muistaa se tosiasia, että mahdollinen onnettomuus vaikuttaa valitettavan usein moneen osapuoleen; päätökset eivät koske vain itseä.

Renkaidenvaihdon aika – muista nämä myös kakkosauton kanssa!

Ajoturvallisuuden vuoksi autossa kannattaa olla laadukkaat talvirenkaat, jotka on testein todettu toimiviksi Pohjolan vaihtelevissa talvikeleissä.
  • Tarkista talvirenkaista niiden ikä, urasyvyys, pinnan ja nastojen kunto.

• Aktiiviajossa olevien renkaiden käyttöikäsuositus on kuusi vuotta, ja renkaiden kokonaisiän maksimisuositus on 10 vuotta. Ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu, mikä vaikuttaa heikentävästi pitoon.

• Hanki uudet talvirenkaat, jos urasyvyys on alle neljä millimetriä. Renkaita vaihdettaessa urasyvyyttä olisi hyvä olla jäljellä yli viisi millimetriä, jotta niissä olisi pitoa liukkaiden kelien alkaessa.

• Urasyvyyden voi mitata kahden euron kolikolla renkaan pääurista. Jos hopeoitu reunus näkyy urasta, renkaan urasyvyys on alle neljä millimetriä.

• Renkaiden sivupinnat ja urat kannattaa tarkistaa, ettei niissä ole hiushalkeamia. Nastojen suhteen kannattaa katsoa, ettei niitä puutu ja että ne ovat hyvin renkaassa kiinni.

• Renkaiden ilmanpaine on hyvä tarkistaa noin kolmen viikon välein. Ilmanpainetta suositellaan talvioloissa nostettavan noin 0,2 baria (20 kPa) verrattuna kesärengaspaineisiin.

• Huolehdi, että renkaat kuluvat tasaisesti. Vaihda renkaiden paikat ainakin kerran kauden aikana siten, että taka-akselin renkaat tulevat eteen ja etu-akselin renkaat taakse.

Lisätietoa aiheesta:

Nastat vai kitkat?

Talvirenkaiden käyttövinkkejä

Talviajokoulu – Turvallisempaa talviajoa

Lisätiedot:

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Jarmo Jokilampi, puheenjohtaja, Suomen Autokoululiitto ry, puh. 0400 636 397, jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi

Nokian Renkaat on maailman pohjoisin rengasvalmistaja, joka edistää ja helpottaa turvallista liikkumista vaativissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat haastavat ajo-olosuhteet. Yhtiö kehittää tuotteitaan tavoitteenaan kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tuotteen koko elinkaaren ajan. Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu noin 1 500 myyntipistettä 27 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli noin 1,4 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 400. Nokian Renkaiden osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja: www.nokiantyres.com