Leuto sää – kuluvatko talvirenkaani jos vaihdan ne liian aikaisin?

Tiedote 28.10.2015

Leuto sää – kuluvatko talvirenkaani jos vaihdan ne liian aikaisin?

Suuressa osassa maata edelleen vallitseva leuto sää saattaa askarruttaa uusien talvirenkaiden hankkimista suunnittelevaa autoilijaa. Voinko ajaa kuluneilla talvirenkaillani vielä tämän talven? Tulisiko sittenkin hankkia kitkarenkaat, vaikka olen ajanut aina ennen nastarenkailla? Tässä muutama vinkki ennen ostopäätöstä.

Leuto syksy on saanut monet autoilijat siirtämään talvirenkaiden asennuksen normaalia myöhäisemmäksi. Talvirenkaiden kulumisen pelon vuoksi ei vaihtoa kannata siirtää. Suuretkaan lämpötilan vaihtelut eivät kuluta korkealaatuisia talvirenkaita normaalia enempää. Kumisekoitukset on suunniteltu antamaan turvallinen pito, vaikka lämpötila sahaisi ylös ja alas. Nastarenkaiden ja kitkarenkaiden kulumisessa ei ole suurempia eroja, joskin nastat hieman suojaavat kulutuspinnan kulumista nastarenkaissa.

− Talvirenkaat tulee vaihtaa autoon viimeistään, kun lämpötila pysyttelee +5 asteen tuntumassa keskipäivälläkin. Tosin tulee muistaa, että lämpötila voi illalla, yöllä ja aikaisin aamulla olla miinuksen puolella ja tiet saattavat olla jäisiä. Parempi siis vaihtaa renkaat ajoissa, vaikka lämpötila kipuaisikin lähelle +10 astetta päivällä, opastaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.

Kuluneilla talvirenkailla ajavaa houkuttelee ehkä myös ajatus siirtää uusien renkaiden hankkiminen ensi syksyyn, kun kunnon talvikeliä ei näytä tulevan. Morri muistuttaa, että talvi tulee usein yllättäen ja toisaalta juuri tällaiset nyt vallitsevat suuret lämpötilan vaihtelut merkitsevät, että keli saattaa olla hyvinkin liukas, kun aikaisin aamulla ajetaan työpaikalle. Juuri tällaisilla keleillä turvallisen pidon antavat vain kunnon talvirenkaat.

Pärjäänkö sittenkin kitkarenkailla?

Renkaiden vaihdon ajankohdan lisäksi moni uusien talvirenkaiden hankkimista miettivä autoilija pohtii kuumeisesti talvirengashankinnan ydinkysymystä, kitkat vai nastat? Leuto syksy ei valintaa helpota ja moni tähän asti nastarenkailla ajanut miettiikin vakavasti pärjäisikö sittenkin kitkarenkailla.

− Pää tulisi pitää kylmänä eikä rengasvalintaa tulisi tehdä tämänhetkisen sään mukaan. Suosittelen, että rengasvalinnassa huomioit kuinka kokenut talviautoilija olet, ajaako autolla myös muita perheenjäseniä jotka saattavat olla epävarmoja liukkaalla talvitiellä, joutuuko autoa käyttämään päivittäin tai todella huonoilla keleillä ja onko autossa ABS-jarrut sekä luistonestojärjestelmä, Morri luettelee.

Rengasasiantuntija Morri toteaa, että nastarenkaat sopivat erityisesti alueille, joilla jäisten tienpintojen riski on suuri, esimerkiksi eteläiset rannikkoalueet. Nastat antavat aina paremman pidon jäällä kuin kitkarenkaat. Jos kyseessä on tasainen talvikeli pärjää hyvin myös kitkarenkailla. Nastoja suositellaan lisäksi kokemattomille talviautoilijoille ja niille, joille auto on työkalu ja tien päälle on lähdettävä oli keli mikä oli. Myös vanhempiin autoihin, joissa ei ole ABS-jarruja ja luistonestojärjestelmää suositellaan ehdottomasti nastarenkaita.

Kitkarenkaiden hyviä puolia ovat, että ne ovat mukavat sekä hiljaiset ja ne voi asentaa autoon jo hyvissä ajoin ennen ensilumia. Hankalammalla talvikelillä kitkoilla ajo vaatii kuljettajalta ennakoivaa ajotyyliä ja rauhallisuutta. Tosin on hyvä muistaa, että talvella ajaminen on taitolaji, ajoi sitten nastarenkailla tai kitkarenkailla. Turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä äkkinäisiä väistöliikkeitä tulee välttää, mikä säästää renkaita.

Kitkarenkaiden hankkimista harkitsevan tulee lisäksi muistaa, että rengasliikkeissä on kahdenlaisia kitkarenkaita, sekä pohjoismaisia että keskieurooppalaisia kitkarenkaita.

− Suosittelen ehdottomasti pohjoismaisten kitkarenkaiden hankkimista. Keskieurooppalaisissa kitkarenkaissa painotetaan nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä, eikä niiden jääpito ole läheskään yhtä hyvä kuin pohjoismaisten kitkarenkaiden. Tämä käy selvästi ilmi myös autolehtien puolueettomista talvirengastesteistä, Morri toteaa.

Lisätiedot:

Matti Morri, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Lisätietoa aiheesta:

Nastat vai kitkat?
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/

Talvirengasvinkkejä:

www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/talvirenkaat/
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/kayttovinkkeja

Talviajokoulu:
www.nokianrenkaat.fi/talviajokoulu

Rengasmääräykset Suomessa:
www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/