Nokian Renkaat uudistaa johtamis- ja toimintamallinsa tukemaan globaalia liiketoimintaa

Nokian Renkaat vauhdittaa kannattavaa kasvua, asiakaslähtöisyyttä ja tulevaisuuden innovatiivisia ratkaisuja uudistamalla johtamis- ja toimintamallinsa. Uudistuksen tavoitteena on myös luoda skaalautuva rakenne sekä lisätä toiminnan tehokkuutta globaalien funktioiden ja prosessien avulla. Uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.1.2018.

Nokian Renkaiden liiketoimintarakenne säilyy ennallaan: Henkilöautonrenkaat, Nokian Raskaat Renkaat sekä Vianor. Yhtiö jatkaa ulkoista raportointia sekä tulosyksiköittäin että maantieteellisten alueiden mukaan.

Vuoden alusta Henkilöautonrenkaat-yksikön liiketoimintaa johdetaan sekä markkina- että tuotelinjalähtöisesti. Liiketoiminta-alue vastaa kyseisen markkinan myynnistä ja tuloksesta sekä asiakaslähtöisestä liiketoiminnan kehittämisestä strategian mukaisesti.

Uudet liiketoiminta-alueet ovat:

- Amerikka (Yhdysvallat, Kanada sekä Väli- ja Etelä-Amerikka)
- Eurooppa (Pohjoismaat ja muu Eurooppa)
- Venäjä ja Aasia (Venäjä, Kiina, Japani sekä Kaukasian ja Keski-Aasian maita)

Uuden Tuotteet ja teknologiat -yksikön tehtävänä on luoda kasvua tarjoamalla kilpailukykyisiä tuotteita kaikilla keskeisillä markkinoilla sekä varmistaa tuotteiden kannattavuus. Tavoitteena on myös taata, että Nokian Renkaat jatkaa innovaatiojohtajana sekä tuotteissa että ratkaisuissa. Uuteen yksikköön siirtyvät tuotehallinta ja tuotekehitys.

– Uuden johtamis- ja toimintamallin myötä keskitymme vahvemmin päämarkkinoidemme johtamiseen ja saamme erinomaiset lähtökohdat toimintatapojemme yhtenäistämiseen, globaalin yhteistyön tiivistämiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Lisäksi uudistus vahvistaa entisestään kykyämme reagoida nopeasti eri markkinatilanteiden ja asiakastarpeiden muutoksiin, sanoo Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Nokian Renkaiden johtoryhmä 1.1.2018 alkaen:

Hille Korhonen, toimitusjohtaja
Andrei Pantioukhov, varatoimitusjohtaja, Venäjä ja Aasia -liiketoiminta-alue
Pontus Stenberg, Eurooppa-liiketoiminta-alue
Tommi Heinonen, Amerikka-liiketoiminta-alue
Pontus Stenberg, väliaikainen, Tuotteet ja teknologiat -yksikkö
Manu Salmi, Nokian Raskaat Renkaat -liiketoimintayksikkö
Anna Hyvönen, Vianor-liiketoimintayksikkö
Anne Leskelä, Talous ja IR
Esa Eronen, Toimitusketju ja vastuullisuus
Antti-Jussi Tähtinen, Markkinointi ja viestintä
Tarja Kaipio, HR