Nokian Renkaiden tieturvallisuutta lisäävä SnapSkan-skannauspalvelu laajenee Turkuun

Lehdistötiedote 13.6.2017

Pysähtyykö autosi ajoissa? Liian moni ei tiedä missä kunnossa autonsa renkaat oikeasti ovat. Siksi Nokian Renkaat kehitti maksuttoman ja vaivattoman autonrenkaiden SnapSkan-skannauspalvelun autoilijoiden arkireiteille. Marraskuussa julkistetun ja maailmanlaajuista huomiota keränneen innovaation kaupallinen versio lanseerataan Turussa.

Nokian Renkaat ja rengas- ja autonhuoltopalveluketju Vianor tuovat Turkuun uraauurtavan autonrenkaiden SnapSkan-skannauspalvelun. Turun seutu saa näin maailman ensimmäisenä itsenäisesti toimivan SnapSkan- yliajoskannerin sekä SnapSkan-käsiskannerit. Itsepalveluna toimiva yliajoskanneri asennetaan Turun keskustassa sijaitsevaan Stockmann Q-Park -pysäköintihalliin. SnapSkan-palvelu on käyttäjälle maksuton, ja sitä voivat käyttää kaikki autoilijat, rengasvalmistajasta riippumatta.

Nokian Renkaat julkisti SnapSkan-teknologian Slush 2017 -tapahtumassa Helsingissä 30.11.2017. Samassa yhteydessä palvelun pilottiratkaisu asennettiin Q-Park-pysäköintihalliin Helsingin keskustaan. SnapSkan tukee osaltaan Nokian Renkaiden tavoitetta edistää maailmanlaajuisesti miljoonien ihmisten turvallista teillä liikkumista.

”SnapSkan-skannauspalvelu kertoo autoilijalle renkaiden urasyvyyden ja milloin on aika vaihtaa renkaat. Huipputason 3D-skannausteknologiaan ja esineiden internetiin perustuva SnapSkan on käyttäjälleen nopea ja vaivaton tapa ymmärtää kuinka turvallisilla tai riskialttiilla renkailla hän ajaa. Palvelun sijainti on optimoitu ajoneuvon kuljettajan päivittäisille reiteille. Maksuttoman palvelun avulla autonomistajalla on hieman vähemmän murehdittavaa. Uudella palvelulla edistämme tulevaisuudessa miljoonien tienkäyttäjien turvallisuutta”, kertoo palvelusta vastaava johtaja Ville Nikkola Vianorilta.

Turussa esitellään nyt lisäksi uusi palvelulaajennus – SnapSkan-käsiskannerit – jotka tulevat käyttöön Turun seudun kuuteen Vianor-liikkeeseen. Myyntipisteissä asiakkaiden renkaat skannataan käsiskannereilla henkilökunnan toimesta. Myös kaikki liikkeiden rengashotellissa säilytettävät renkaat skannataan. Näin asiakkaat saavat ilman omia toimenpiteitä raportin renkaidensa kunnosta hyvissä ajoin ennen rengaskauden vaihtumista. Käsiskannerit tuodaan myös viiteen Helsingin seudun sekä Tampereen Sarankulman Vianor-liikkeeseen.

Kesärenkaat ovat vaarallisemmassa kunnossa kuin talvirenkaat

Tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Tilastokeskuksen mukaan vakavat ja lievät loukkaantumiset sekä kuolemat maksoivat vuonna 2014 eri osapuolille arviolta yhteensä 1,3 miljardia euroa.[1]

Rengasriski on selvästi yleisin ajoneuvon tekniikkaan liittyvä taustariski kuolonkolareissa. Suuri osa autoilijoista ei tiedä missä kunnossa autonsa renkaat ovat. Kesäkaudella renkaat ovat yllättäen jopa huonommassa kunnossa kuin talvikaudella.

Autorengasliiton selvitysten[2] mukaan huonoilla kesärenkailla autoilevista vain joka neljäs (24,7 %) tiedosti renkaidensa huonon kunnon. Euroopan komission tutkimukset osoittavat jopa hieman yllättäen, että talvirenkaita huolletaan paremmin kuin kesärenkaita: kesärenkailla varustetuista vahingoittuneista autoista 30 %:lla oli vähintään yksi huonokuntoinen rengas, kun vastaava luku talvirenkaiden kohdalla oli alle 10 %[3].

Tavallinen autoilija ei valitettavasti juurikaan kiinnitä huomiota renkaidensa kuntoon. Toisin sanoen renkaat eivät keskivertoautoilijaa kiinnosta. Auton turvallisuutta mittaavia sovelluksia, jotka ovat käyttäjälle yksinkertaisia, informoivia ja maksuttomia ei ole tähän asti ollut. Siksi SnapSkan on tervetullut tapa saada kätevästi tietoa auton alla olevien renkaiden todellisesta kunnosta”, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

SnapSkan-palveluinnovaatio on herättänyt huomiota maailmalla

Rengastoimialan digitalisaatiota edistävä SnapSkan on herättänyt maailmalla runsaasti huomiota. Palvelusta on uutisoitu noin 400 artikkelissa ympäri maailman. SnapSkan on herättänyt laajaa kiinnostusta ja kysyntää Nokian Renkaiden kansainvälisissä yhteistyökumppaneissa. Myös pysäköintiyhtiö Q-Park suunnittelee laajentavansa yhteistyötä Suomessa ja ulkomailla.

SnapSkan on tänä keväänä voittanut innovaatiopalkintoja yhtiölle tärkeillä markkina-alueilla Valko-Venäjän Minskissä (White Square) sekä Helsingissä (Vuoden Huiput).

Näin selvität renkaidesi kunnon

Renkaiden kunnon tarkistuttaminen on helppoa. Tee näin:

1. Aja Stockmann Q-Parkiin Turussa (Kristiinankatu 11, 20100 Turku)
  2. Aja SnapSkan-yliajoskannerin yli. Skanneri sijaitsee ajoradalla sisäänajon yhteydessä, juuri ennen puomia.
  3. Lähetä autosi rekisterinumero tekstiviestinä numeroon 18136.
  4. Saat vastausviestinä renkaidesi kunnosta kertovan raportin. Palvelu on maksuton.

SnapSkan lyhyesti

SnapSkan-skannauspalvelu on uusi tapa mitata renkaidesi urasyvyydet vaivattomasti. Skannauksen jälkeen voit tilata autosi rengasraportin rekisterinumerollasi. Skannaustuloksen saat lähettämällä rekisterinumerosi maksuttomalla tekstiviestillä numeroon 18136. Saat skannauksen tuloksen vastausviestinä. Vaihtoehtoisesti saat tuloksen osoitteesta www.snapskan.fi ja valitsemalla sivun yläosasta “Hae skannaustulokseni” ja syöttämällä rekisterinumerosi. Skannauspiste löytyy Turun Q-Park Stockmann sekä Helsingin Q-Park Iso Erottaja -parkkihalleista. Renkaasi skannataan automaattisesti sisäänajon yhteydessä. Skannauspiste sijaitsee ajoväylällä ennen puomia.

Nokian Renkaat - Vaativien olosuhteiden mestari
Nokian Renkaat on maailman pohjoisin rengasvalmistaja. Yhtiö edistää ja helpottaa turvallista ajamista vaativissa olosuhteissa. Se toimittaa innovatiivisia renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin ja raskaisiin koneisiin etupäässä alueilla, joiden olosuhteet kuten lumi, metsä sekä vuodenaikojen vaihtelut vaativat renkaan suorituskyvyltä erityisen paljon.

Vianor
Vianor on autoiluun ja rengaspalveluihin keskittynyt kasvava ketju, johon kuului vuoden 2016 lopussa yli 1500 myyntipistettä 27 maassa. Laajan myyntiverkoston ansiosta Vianor on rengasliike, jota ei tarvitse kaukaa hakea. Suomessa on yli 90 Vianor-myyntipistettä ympäri maan, Helsingistä aina Kemijärvelle saakka. Vianor-nimi juontaa juurensa latinan kielestä ja tarkoittaa "pohjoista tietä". Nimi ilmentää Vianorin perusajatusta pohjoisten olojen osaajana.

[1] Tervonen, Juha: Tieliikenteen onnettomuuskustannusten tarkistaminen Kuolemat sekä vakavat ja lievät loukkaantumiset. Trafin tutkimuksia 5/2016.

[2]  Kesärengastutkimus 1997–2014, Autorengasliitto 7.9.2015

[3] Tutkimus renkaiden käyttöön liittyvistä turvallisuusnäkökohdista. Euroopan komissio, 22.12.2016

Nokian Renkaat on maailman pohjoisin rengasvalmistaja, joka edistää ja helpottaa turvallista liikkumista vaativissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat haastavat ajo-olosuhteet. Yhtiö kehittää tuotteitaan tavoitteenaan kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tuotteen koko elinkaaren ajan. Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu noin 1 500 myyntipistettä 27 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli noin 1,4 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 4 400. Nokian Renkaiden osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja: www.nokiantyres.com

Avainsanat: