Syyttäjä vaatii rangaistusta Nokian Renkaista lähteneille työntekijöille yrityssalaisuusrikoksista

Tiedote 18.6.2015

Nokian Renkaiden entisiä työntekijöitä vastaan on nostettu syytteitä Pirkanmaan käräjäoikeudessa yrityssalaisuusrikoksista. Nokian Renkailta irtisanoutui vuosina 2010-2011 tuote- ja tuotannonkehitystehtävistä useita henkilöitä, jotka perustivat uuden rengasalan kehityspalveluita tarjoavan yrityksen. Uuden yrityksen avainhenkilöitä epäillään muun muassa yrityssalaisuuden väärinkäytöstä. Epäillyille vaaditaan vankeusrangaistuksia, ehdollisia vankeusrangaistuksia sekä huomattavaa rikoshyödyn korvaamista valtiolle.

Nokian Renkaiden käsityksen mukaan syytetyt ovat pyrkineet suunnitelmallisesti käyttämään Nokian Renkailta vietyä tietoa oman taloudellisen hyödyn tavoittelussa.

”Emme vastusta yrittämistä ja kilpailua, mutta haluamme, että kaikki noudattavat samoja pelisääntöjä. Toiselta yritykseltä varastetun tiedon myynti ja hyödyntäminen on ehdottomasti tuomittavaa”, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen sanoo.

Lisätietoja: Markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen, puh. +358 10 401 7940

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa tuotteisiin ja palveluihin, jotka helpottavat ihmisten turvallista liikkumista pohjoisissa olosuhteissa. Innovatiivisia renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin markkinoidaan pääosin alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet. Yhtiö kehittää tuotteitaan tavoitteenaan kestävä turvallisuus ja ympäristöystävällisyys tuotteen koko elinkaaren ajan. Nokian Renkaat omistaa Vianor-rengasketjun, johon kuuluu yli 1 300 myyntipistettä 27 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli noin 1,4 miljardia euroa ja henkilöstömäärä yli 4 200. Nokian Renkaiden osake on listattu NASDAQ Helsingissä. Lisätietoja www.nokiantyres.com