Fitch korottaa Nordean pankkien luottoluokitusta

Fitch korottaa Nordean pankkien luottoluokitusta Kansainvälinen luottoluokituslaitos Fitch on nostanut Nordea-konserniin kuuluvien pankkien pitkä- ja lyhytaikaisia luokituksia seuraavasti: Christiania Bank, Norja - pitkäaikainen luokitus AA-, aiemmin A+; lyhytaikainen luokitus F1+, aiemmin F1 Merita Pankki, Suomi - pitkäaikainen AA-, aiemmin A+; lyhytaikainen F1+, aiemmin F1 Nordbanken, Ruotsi - pitkäaikainen AA-, aiemmin A+; lyhytaikainen F1+, aiemmin F1 Unibank, Tanska - pitkäaikainen AA-, aiemmin A+; lyhytaikainen F1+, aiemmin F1 Kaikkien pitkäaikaisten luokitusten näkymät on muutettu vakaista positiivisiksi. Lisäksi Fitch korotti Unibankin yksilöllisen luokituksen B/C:stä B:hen. Muiden konsernin pankkien yksilöllisiksi luokituksiksi vahvistettiin B. Fitch myös vahvisti kaikkien neljän pankin "Support" - luokituksen 2:ksi. Yksilöllinen luokitus perustuu pankin omaan vahvuuteen ja "Support"-luokitus kuvaa pankin mahdollisuuksia saada ulkoista tukea tarvittaessa. Fitchin mukaan luokitusten korottamisen taustalla on Nordean pohjoismainen strategia, jonka tuloksena on syntynyt poikkeuksellisen monipuolinen, toimintojaan yhä enemmän yhtenäistävä finanssipalvelukonserni. Lisäksi Nordea on vahvistanut asemaansa Ruotsissa julkistettuaan heinäkuussa aikeensa ostaa Postgirot Bank Ruotsin Postilta. Lisätietoja: Jakob Grinbaum, konsernin varainhallinta, +46 8 614 7891 Fanny Borgström, konsernin varainhallinta, (09) 369 50500 Sigurd Carlsen, Investor Relations, +46 8 614 7852 Erik Evrén, konserniviestintä, +46 8 614 8611 www.fitchibca.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00660/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00660/bit0001.pdf

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com