• Nordea/

Kahden heikon satokauden vaikutukset maksuvalmiuteen toistaiseksi vähäisiä – kiinnostusta ja uskoa maatalouden investointeihin riittää

Report this content

Kaksi heikkoa kasvukautta ovat kiistatta vaikuttaneet maanviljelijöiden jo ennestään matalaan kannattavuuteen. Syksyn 2018 aikana maksuohjelman muutoksia ei ole kuitenkaan tehty normaalia enempää. Loppuvuoteen painottuvien EU-tukien maksu on osaltaan auttanut tilannetta.

Suomen maatalousyrittäjillä riittää uskoa maatalouden tulevaisuuteen. Sukupolvenvaihdoksia ja investointeja on tehty jopa kiihtyvällä tahdilla ja pöydällä on tällä hetkellä useita suunnitelmia.

- Viime kesän satovuosi oli monilla alueilla hyvin haasteellinen ja kahden heikon satovuoden vaikutukset eivät voi olla näkymättä maanviljelijöiden arjessa. Lainojen uudelleenjärjestelyn suhteen pelkäsimme kuitenkin pahempaa tilannetta. Tänä vuonna perustamamme uusi valtakunnallinen maatalousyksikkö on saanut lentävän liikkeellelähdön ja voimme jo tässä vaiheessa todeta yksikön tulleen tarpeeseen, toteaa Nordean maatalousjohtaja Timo Kalliomäki.

Kalliomäki kuitenkin toteaa, että maksuvalmiutta on pitänyt pinnalla loppuvuoteen painottuvien EU-maataloustukien maksu. Maksuohjelman muutoksiin Nordeassa varaudutaan keväällä, mutta mitään suurempaa velkasaneeraus- tai konkurssiaaltoa ei ole näköpiirissä. Mikäli viljelijän maksuvalmius on tiukka, kannattaa pankkiin olla yhteydessä hyvissä ajoin. Mitä aikaisemmin pankkiin ollaan yhteydessä, sitä todennäköisemmin ongelmiin löydetään yhteinen ratkaisu.

Samoilla linjoilla on johtaja Antti Savola Nordean Etelä-Pohjanmaan yrittäjän pankista. Savola toteaa satovuoden haasteissa olleen suuria maantieteellisiä eroja. Erot saattavat sateiden kuuroluontoisuudesta sekä maalajeista johtuen olla hyvinkin suuria jopa tietyn paikkakunnan sisällä.

Maa- ja metsätalousasiakkaille tarkoitetulla erikoisyksiköllä on kova kysyntä

- Maatalousasiakkaiden keskittäminen uuteen erikoisyksikköön on osoittautunut jo nyt kilpailukykyä parantavaksi tekijäksi. Fokusoituminen kasvattaa osaamistamme ja sitä kautta parantaa asiakastyytyväisyyttä toimialasta riippumatta, toteaa aluejohtaja Jarmo Törhönen Nordean yrityspankista.

Maatalouden lisäksi Nordean yrityspankissa toimii kolme muuta erikoisyksikköä, jotka keskittyvät kansainvälisten yritysten Suomessa toimiviin tytäryhtiöihin, startup- ja kasvuyrityksiin, sekä järjestöasiakkaisiin.

- Maatalousasiakkaiden osalta uusi keskitetty toimintamallimme lisää asiantuntemustamme yritysmäisesti toimivien tilojen palvelemisessa. Valtakunnallinen yksikkö toimii perinteisesti asiakkaita paikan päällä tavaten, mutta myös etätapaamisten määrä tulee lisääntymään, Timo Kalliomäki kertoo.

- Me Nordeassa uskomme hyvin johdettujen suomalaisten maatilojen menestymiseen myös tulevaisuudessa – huolimatta siitä, että ajat ovat haasteelliset. Menestymisen mahdollisuudet ja avaimet tilojen menestymiselle ovat edelleen olemassa. Tilojen menestyminen on elintärkeää myös koko maaseudun kehityksen kannalta, Timo Kalliomäki sanoo.

Investoinneissa ja sukupolvenvaihdoksissa positiivinen vire

- Tällä hetkellä pöydällä on poikkeuksellisen paljon uusia investointihankkeita, sukupolvenvaihdoksia ja maatilojen osakeyhtiöittämisiä. Uskoa tulevaisuuteen riittää oikeastaan tuotantosuunnasta riippumatta. Tilakokojen kasvu vaatii rahoittajalta jatkossa entistä enemmän, jolloin myös vaatimukset maatilayrittäjältä kasvavat. Vain hyvin johdetut tilat tulevat pärjäämään ja keskiössä ovat yhä enemmän talouden suunnittelu ja sen hallinta, Timo Kalliomäki kertoo.

Timo Kalliomäki, maatalousjohtaja, Nordea, p. 040 826 2002

Nordean viestintä, p. 09 4245 1006

Nordea luo kiinteitä suhteita asiakkaisiin ja yhteiskuntaan vahvan sitoutumisen kautta. Tarjoamme pankkipalveluja, joiden avulla ihmiset voivat saavuttaa tavoitteitaan ja toteuttaa unelmiaan. Nordea on Pohjoismaiden suurin pankki ja markkina-arvolla mitattuna yksi Euroopan 10 suurimmasta finanssipalveluyrityksestä. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta. Nordean osake noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa nordea.com.