Nordea allekirjoitti 150 miljoonan Yhdysvaltain dollarin puitesopimuksen

Nordea allekirjoitti 150 miljoonan Yhdysvaltain dollarin puitesopimuksen Nordea ja Central American Bank for Economic Integration (CABEI) ovat allekirjoittaneet 150 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvoisen puitesopimuksen vienti- ja projektirahoituksesta. Sopimus tehtiin Latinalaisen Amerikan kehityspankin vuosikokouksessa Milanossa. Kyseessä on suurin yksittäinen yksityisen pankin tekemä sopimus CABEI:n historiassa. - Tähän puitesopimukseen kuuluvat luotot käytetään Pohjoismaihin liittyvien projektien rahoittamiseen Keski-Amerikan maissa, sanoo Latinalaisen Amerikan maista vastaava Elisabeth Henrikson. - Pohjoismaiset yritykset ovat aktiivisesti mukana erilaisissa infrastruktuuriin liittyvissä hankkeissa Keski-Amerikassa. Pohjoismaiset vientiluottolaitokset takaavat suurimman osan luotoista, ja kunkin luoton ehdot sovitaan erikseen. CABEI on ylikansallinen kehityspankki, jonka perustivat vuonna 1960 viiden Keski-Amerikan valtion hallitukset. Hankkeeseen osallistuivat El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua ja Costa Rica. Vuonna 1992 pankin pääomatilannetta pyrittiin vahvistamaan ja parantamaan sen suhteita Keski-Amerikan ulkopuolisiin maihin. Meksikosta, Argentiinasta, Kiinasta ja Kolumbiasta tuli tuolloin pankin osakkeenomistajia. CABEI:lla on viidessä Keski-Amerikan maassa etuoikeutetun luotonantajan asema. Se on saanut Moody'silta luokituksen Baa1, Fitchiltä BBB:n ja Standard & Poor'silta BBB-:n. Lisätietoja: Elisabeth Henrikson, Relationship Manager, Latinalainen Amerikka, +46 8 614 8479 Lena Höglund-Rosén, konserniviestintä, +46 8 614 6552 Nordea on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtava finanssipalvelukonserni. Konsernilla on kolme liiketoiminta-aluetta: vähittäispankki, suuret yritys- ja yhteisöasiakkaat sekä varallisuudenhoito ja henkivakuutus. Nordealla on yli 10 miljoonaa asiakasta ja 1 240 konttoria. Konserni on maailman johtava Internet- pankkipalveluiden tarjoaja ja sillä on 3,3 miljoonaa verkkopankkiasiakasta. Nordea noteerataan Helsingin, Kööpenhaminan ja Tukholman pörsseissä. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00440/wkr0002.pdf

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com