Nordea ja DNB ovat yhdistäneet Baltian toimintonsa

Nordea ja DNB tekivät 25. elokuuta 2016 sopimuksen Viron, Latvian ja Liettuan toimintojensa yhdistämisestä. Tavoitteena on luoda Baltian johtava itsenäinen rahoituspalvelujen tarjoaja. Sopimuksen toteutuminen edellytti lupien saamista viranomaisilta. Kaikki tarvittavat luvat on nyt saatu, joten pankkien toiminnot on yhdistetty tänään.

Uuden yhtiön nimi on Luminor ja se on Baltian pankkimarkkinoiden kolmanneksi suurin rahoituspalvelujen tarjoaja. Sen markkinaosuus talletuksissa on 16 prosenttia ja luotonannossa 23 prosenttia. Luminorilla on Virossa, Latviassa ja Liettuassa noin 350 000 aiempaa Nordean asiakasta ja 930 000 aiempaa DNB:n asiakasta. Uuden pankin henkilöstömäärä on noin 3 000, ja taseen loppusumma on noin 15 miljardia euroa. Luminorin bruttomääräinen luotonanto on noin 12 miljardia euroa. Lukuun sisältyy luotonanto sekä henkilö- että yritysasiakkaille. Talletuksia on 9 miljardia euroa. Ydinvakavaraisuussuhde on 17 prosenttia, ja ydinpääomaa on 1,6 miljardia euroa.

Nordea omistaa 56 prosenttia uuden yhtiön taloudellisista oikeuksista ja 50 prosenttia äänioikeuksista. Luminor raportoidaan osakkuusyrityksenä Nordean konsernitilinpäätöksessä vuoden 2017 viimeisestä neljänneksestä alkaen.

Lisätietoja:
Claes Eliasson, konserniviestintä, +46 72 141 67 12

Avainsanat:

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com