Nordea kehittää konsernirakennettaan

Nordea kehittää konsernirakennettaan Nordea AB:n (publ) hallitus on päättänyt kehittää edelleen konsernin juridista rakennetta, jotta se tukee paremmin konsernin liiketoiminnallista rakennetta ja konsernin tulosraportointia. Pankkien muodostama alakonserni saatetaan valmiiksi ja Merita Pankista, Christiania Bank og Kreditkassesta, Nordbankenista ja Unibankista tulee Nordea Companies Finlandin (entisen MeritaNordbankenin) tytäryhtiöitä. Nordea Companies Finland muutetaan omistusyhtiöstä pankkitoimintaa harjoittavaksi yhtiöksi, johon Merita Pankki fuusioidaan. Kaikkien neljän pankin varallisuudenhoito- ja investointipankkiyksiköistä muodostetaan kaksi alakonsernia. Niiden emoyhtiöiksi tulee kaksi Nordea AB:n (publ) kokonaan omistamaa omistusyhtiöitä, joiden kotipaikka on Ruotsi. Nordea-konsernin vahinkovakuutus- ja henki- ja eläkevakuutusyhtiöistä muodostetaan kaksi tanskalaisten emoyhtiöiden omistamaa alakonsernia. Uuden konsernirakenteen toteuttamisen arvioidaan kestävän 18 kuukautta, eikä siitä aiheudu olennaisia kustannuksia. "Näiden toimenpiteiden avulla tehostamme johtamista ja tuemme liiketoiminnan kehittämistä. Nordea saa nyt tehokkaan konsernirakenteen, joka vastaa entistä paremmin sen liiketoiminnallista rakennetta, sekä organisaation, joka on entistä valmiimpi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin", sanoo Nordean konsernijohtaja Thorleif Krarup. Lisätietoja: Thorleif Krarup, konsernijohtaja, +46 8 614 7901 Kari Suominen, hallituksen sihteeri, 050 1697 Torben Laustsen, konserniviestintä, +45 33 33 3451 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00950/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00950/bit0002.pdf

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com