Nordea myy kauppiaspalvelutoimintansa Netsille

Nordea on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se myy kauppiaspalvelutoimintansa Nets Holding A/S:lle (”Nets”).

Kauppiaspalvelut ovat yritysasiakkaille suunnattuja korttitapahtumien vastaanottopalveluja. Niiden avulla yritys voi ottaa vastaan korttimaksuja sekä myyntipisteissä että verkossa.

- Kauppiaspalvelutoiminnan myynnillä ja kumppanuudella Netsin kanssa varmistamme, että yritysasiakkaille voidaan jatkossakin tarjota kauppiaspalveluja kilpailukykyisillä ehdoilla. Toimialaa koskevien säännösten muutokset ja teknologian nopea kehitys edellyttävät näiden palvelujen tarjoajilta suuria volyymejä ja merkittäviä investointeja. Netsillä on suuren kokonsa ja mittavien volyymiensa ansiosta tarvittavaa teknistä osaamista ja mahdollisuus tehdä tarvittavat investoinnit kauppiaspalveluiden kehittämiseksi jatkossa, konsernin vähittäispankin johtaja Lennart Jacobsen sanoo.

Kauppahinta on 230 miljoonaa euroa, ja se perustuu toiminnan yritysarvoon (Enterprise Value). Nordean kaupasta saama myyntivoitto verojen jälkeen on noin 175 miljoonaa euroa, joka kirjataan tuloslaskelmaan liiketoiminnan muihin tuottoihin, kun kauppa saadaan päätökseen.

Kauppa edellyttää tavanomaisten viranomaislupien saantia ja se saataneen päätökseen vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä.

Lisätietoja:
Rodney Alfvén, sijoittajasuhteet, +46 8 614 7880
Anni Kuusisto, konserniviestintä, 09 165 42320

Avainsanat:

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com