Nordea Open Banking -portaali käyttöön

Report this content

Nordean Open Banking -tiimi on syksyn aikana tehnyt yhteistyötä yli tuhannen ulkopuolisen sovelluskehittäjän kanssa. Kehittäjät ovat testanneet avoimia API-rajapintoja ja niihin liittyviä palveluja ja antaneet niistä palautetta. Nyt Nordea on valmis ottamaan seuraavan askeleen. Tänään pankki yhdistää API-rajapinnat tuotantojärjestelmään ja ottaa ensimmäisen harppauksen kohti avointen rajapintojen Open Banking -maailmaa. Nordea on ensimmäinen pohjoismainen pankki, joka tarjoaa pilottikehittäjien käyttöön oikeat asiakastiedot.

- Uusi PSD2-sääntely muuttaa pankkialaa perinpohjaisesti. Kyse ei ole mistään ohimenevästä ilmiöstä. Vuosi 2018 on pankkialan murroskohta, sillä pankkien on avattava rajapintojaan ulkopuolisille toimijoille, jotta nämä voivat tarjota palvelujaan tilinomistajille, sanoo Erik Zingmark, joka on toinen Nordean Transaction Bankingin vetäjistä. - Meille PSD2 on mahdollisuus. Siksi olemme panostaneet merkittävästi Open Banking -portaalin kehittämiseen. Sen avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme uusia palveluja yhdessä yhteistyökumppanien kanssa ja tarjoamaan palvelujamme asiakkaille myös kotimarkkina-alueemme ulkopuolella.

Nordea käynnistää nyt pilottijakson, jonka aikana valikoidut ulkopuoliset palveluntarjoajat rakentavat sovelluksia rajapintojen päälle ja vahvistavat yhdessä pilottiasiakkaiden kanssa, että Open Banking -ratkaisu toimii kaikilta osin odotetusti. Pilotissa käytetään aluksi vain suomalaisten asiakkaiden tietoja, mutta pian mukaan saadaan asiakastiedot myös muista Pohjoismaista.

- Tavoitteenamme on yhdessä fintech-yritysten ja muiden ulkopuolisten sovelluskehittäjien kanssa luoda uusia tuotteita ja palveluja Nordean asiakkaille nopeammin kuin mihin pankki itse pystyy. Samalla asiakkaat voivat edelleen päättää ja valvoa, mitä tietoja he haluavat antaa ja mitä tuotteita käyttää. Tämä on palkinto kovasta työstä. Olemme ylpeitä siitä, että olemme ensimmäinen pohjoismainen pankki, joka tarjoaa pilottikehittäjien käyttöön oikeat asiakastiedot, Cash Management Solutions -yksikön vetäjä Claus Richter Nordeasta sanoo.

Ulkopuolisten palveluntarjoajien sovellukset voivat käyttää Account Information Service (AIS) -rajapintaa tilitietojen noutamiseen ja Payment Initiation Service (PIS) -rajapintaa maksujen tekemiseen. Loppukäyttäjät voivat tunnistautua sovelluksissa ja antaa palveluntarjoajalle luvan käyttää tilitietojaan.

Koska valikoidut pilottikehittäjät saavat käyttöönsä asiakastiedot rajatusti, Nordea pystyy tekemään tiivistä yhteistyötä kehittäjien kanssa ja saamaan niiltä edelleen palautetta, jonka pohjalta pankki voi kehittää palvelua. Lisää ulkopuolisia palveluntarjoajia otetaan mukaan koko vuoden 2018 ajan.

Lisätietoja:
Satu Malkamäki, konserniviestintä, 09 4245 1006