Nordean eläkesitoumukset

Nordean eläkesitoumukset Nordea ilmoitti vuoden 2002 ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessaan noudattamansa raportointikäytännön mukaisesti, että konsernin eläkelaitosten sijoitusten käyvät arvot ylittivät 127 miljoonalla eurolla niiden vastuuvelat. Osavuosikatsauksessa kerrottiin lisäksi, että Ruotsin eläkekassassa vastuut ylittivät sijoitusten arvon 46 miljoonalla eurolla ja että eläkekassalle maksetaan kannatusmaksua, mikäli tilanne on sama vuoden lopussa. Konsernin yhden tai useamman eläkelaitoksen ylijäämiä ei voida käyttää kattamaan konsernin muiden eläkelaitosten vastuuvajeita. Osakekurssit ovat laskeneet vuoden toisella neljänneksellä, minkä vuoksi Ruotsin eläkekassan vastuuvaje on lisääntynyt 106 miljoonaa euroa. Vastuuvajeen kasvettua merkittävästi Nordean hallitus on päättänyt tehdä sen kattamiseksi varauksen jo toisen vuosineljänneksen tuloslaskelmassa. Varaus pienentää konsernin toisen vuosineljänneksen tulosta ennen veroja 152 miljoonaa euroa, mutta kirjatulla varauksella ei ole vaikutusta raportoitavaan liikevoittoon. Kannatusmaksu mukaan lukien konsernin eläkelaitosten sijoitusten käyvät arvot ylittivät niiden vastuuvelat 91 miljoonalla eurolla kesäkuun lopussa. Nordean toisen vuosineljänneksen tulos julkistetaan 22. elokuuta 2002. Lisätietoja: Sigurd Carlsen, sijoittajasuhteet, +46 8 614 7852 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00030/wkr0002.pdf

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com