Nordean talousennuste: Suomen sukellus loppuu, jos lakkosumalta vältytään

Sisäinen devalvoituminen on alkanut Suomessa. Kustannustasomme, kuten esimerkiksi kuluttaja- ja tuottajahinnat, laskee jo hieman suhteessa euroalueeseen. Talouden uudistuksia on pystyttävä jatkamaan, jotta riittävä kustannustason lasku saadaan varmistettua. Suomen talous on kontannut vuosia muun Euroopan jo noustessa. Vuonna 2016 on vihdoin pieni mahdollisuus parempaan, jos yhteiskuntasopimuksen kaatuminen ei johda lakkosumaan, joka pilaa orastavan nousun.

- Suomen vientikysyntä on hieman piristymässä, sillä Venäjän talous on vakautumassa yhdessä öljyn hinnan kanssa, kehittyvä maailma piristyy kuluvasta vuodesta ja läntisen maailman elpyminen jatkuu, kuvailee Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju.

- Emme kuitenkaan odota Suomen talouden kohentuvan oleellisesti ennustehorisontilla. Vienti ei kasva merkittävästi kilpailukykyongelman ja viennin väärän rakenteen vuoksi. Myös investoinnit uuteen kapasiteettiin jäävät vähäisiksi, joskin hieman piristyvät kuluvasta vuodesta. Kulutus pysyy vaimeana työttömyyden kasvun sekä erilaisten verojen ja palvelumaksujen korotusten myötä, sanoo Nordean ekonomisti Pasi Sorjonen.

Talouskehityksen ero Suomen ja muun läntisen maailman välillä on hätkähdyttävä, ja se näyttää vain kasvavan. Suomella on rakenneongelma. Muussa tapauksessa Suomikin etenisi maailmantalouden imussa.

- Perinteinen menoelvytys ei nyt toimi. Se pitäisi yllä kustannusten nousua ja pysäyttäisi käynnistyneen sisäisen devalvaation. Ratkaisua pitää etsiä rakenteiden uudistamisesta ja kustannustason painamisesta suhteessa euroalueeseen. Euroopan sairas mies tarvitsee elintaparemontin, Aki Kangasharju toteaa.

Kuluttajahintojen nousuvauhti on kansallisen inflaatiomittarin mukaan pysynyt pakkasella koko kuluvan vuoden. Jo tammikuun inflaatioluvut tulevat monelle deflaatiopeikon odottajalle yllätyksenä.

- Emme odota öljyn halpenevan lisää, joten energian suuri inflaatiota pudottava vaikutus katoaa jo tammikuussa. Lisäksi vuoden vaihteeseen ajoittuu merkittäviä hintojen korotuksia esimerkiksi tupakkatuotteissa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuissa. Tammikuun inflaatio yltäneekin vähintään 0,7 prosenttiin, Pasi Sorjonen sanoo.

Lisätietoja:
Aki Kangasharju, pääekonomisti p. 050 5838573,
Pasi Sorjonen, ekonomisti p. 050 5575271

Lue uusin raportti: http://ndea.mk/EO_1_2016_FI

Avainsanat:

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com