Pohjoismaiset pankit tutkivat mahdollisuuksia luoda yhteinen maksujärjestelmä

Pohjoismaiset maksuliikepalvelut ovat maailman kehittyneimpiä ja toimivimpia. Sekä henkilö- että yritysasiakkailla on Pohjoismaissa käytössään korkealaatuiset maksupalvelut. Nykyiset maksujärjestelmät ovat kuitenkin pitkälti eriytyneet maittain, vaikka mailla on hyvin läheiset suhteet. Kansallisten järjestelmien ja tarjottavien palvelujen yhtenäistäminen helpottaisi ulkomaanmaksuja ja edistäisi Pohjoismaiden välistä kauppaa kiihdyttäen talouskasvua ja työllisyyttä.

Suurista ruotsalaisista, tanskalaisista, norjalaisista ja suomalaisista pankeista koostuva ryhmä tutkii parhaillaan mahdollisuuksia luoda pohjoismainen maksujärjestelmä, jossa myös tuotteet olisivat yhteiset. Tavoitteena on luoda Pohjoismaihin maailman ensimmäinen maksualue, joka kattaisi koti- ja ulkomaanmaksut useassa eri valuutassa (Ruotsin, Tanskan ja Norjan kruunu sekä euro). Lähtökohtina ovat avoin saatavuus ja yhtenäiset eurooppalaiset standardit. Niiden avulla yhteinen maksujärjestelmä lisäisi maksupalveluntarjoajien välistä kilpailua Pohjoismaissa.

Yhtenäisyyden lisäksi pohjoismainen maksujärjestelmä tarjoaisi aiempaa paremman perustan innovaatioille ja helpottaisi uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä kaikille loppukäyttäjille. Näin Pohjoismaat voisivat säilyttää asemansa maailman digitalisoituneimpien yhteiskuntien joukossa. Lisäksi yhtenäinen maksujärjestelmä täyttäisi nykypäivän korkeat vaatimukset toimintavarmuudesta, turvallisuudesta, tehokkuudesta ja nopeudesta.

Norjassa ja Ruotsissa on käynnissä vastaavat kansalliset hankkeet, mutta tämän pohjoismaisen hankkeen tavoitteena on luoda yhteinen maksujärjestelmä pohjoismaisella tasolla.

Kaikki tarvittavat sidosryhmät otetaan mukaan keskusteluihin.
Hankkeeseen osallistuvat Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank.

Lisätietoja:
Claes Eliasson, konserniviestintä, +46 72 141 67 12

Avainsanat:

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com