WAP-palvelut GPRS-aikaan

WAP-palvelut GPRS-aikaan Sähköisen pankkitoiminnan edelläkävijä Nordea on tänään avannut Suomessa langattomat pankkipalvelunsa GPRS-verkkoon. GPRS (General Packet Radio Service) -yhteydet tarjoavat aina auki olevan, entistä nopeamman ja halvemman yhteyden pankkipalveluihin. Nordean WAP-palveluita voi käyttää GPRS-puhelimilla, jotka tukevat WAP- turvakäytäntöä (WTLS, Wireless Transport Layer Security). -Uskomme Nordeassa langattomien palveluiden kehitykseen ja siihen, että niiden käyttö tulee olemaan yhtä jokapäiväistä ja nopeaa kuin nykyään Internetissä surffaaminen ja asioiden hoito, Nordean elektronisista pankkipalveluista vastaava varatoimitusjohtaja Bo Harald sanoo. Nordean palvelut ovat käytettävissä Soneran, Radiolinjan, DNA:n ja Telian GPRS-verkkojen kautta Suomessa. Operaattorista riippuen palveluita voi käyttää myös ulkomailta. Ulkomaisten operaattoreiden liittymillä palveluita voi käyttää toistaiseksi vain paikallisen operaattorin ns. Pre-paid SIM -korteilla. WAP-palvelu datapuheluyhteydellä on myös edelleen käytössä. Tälläkin yhteydellä voi nyt ottaa käyttöön yhteyden suojauksen ja varmenteen niillä puhelimilla, jotka tukevat näitä. Ruotsissa ja Virossa Nordea avaa GPRS-yhteydet lähiaikoina. Nordean langattomia Internet-palveluita voi käyttää aluksi 1,1 miljoonaa asiakasta, joilla on Solo-sopimus Suomessa. Kaikkiaan Nordealla on yli 2,7 miljoonaa verkkoasiakasta Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Nordealla on maailman käytetyimmät verkkopankkipalvelut. Vuonna 2001 niihin kirjauduttiin yli 76 miljoonaa kertaa (kasvu 39 % edellisvuodesta) ja maksettiin yli 88 miljoonaa laskua (kasvu 41 %). Lisätietoja: Bo Harald, elektronisen pankkitoiminnan johtaja, (09) 165 42256, 050- 64101 Liisa Laine, konserniviestintä, (09) 165 42655, 050-66839 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00030/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00030/bit0001.pdf

Yrityksestä

Nordean visiona on olla vahva eurooppalainen pankki, joka luo merkittävää arvoa asiakkailleen ja omistajilleen ja joka on tunnettu osaavasta henkilöstöstään. ”Teemme sen mahdolliseksi” - autamme asiakkaitamme pääsemään tavoitteisiinsa tarjoamalla heille laajan valikoiman pankkitoimintaan, varallisuudenhoitoon ja vakuutuksiin liittyviä palveluja. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta ja konttoreita noin 650 toimipaikassa. Markkina-arvolla mitattuna Nordea on kymmenen suurimman kattavia finanssipalveluja tarjoavan pankin joukossa Euroopassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Lisätietoja: www.nordea.com