Kurssilasku houkutteli yksityissijoittajat ostamaan

Helsingin pörssissä käytiin lokakuussa aktiivista osakekauppaa ja osakekurssien lasku sai yksityissijoittajat ostokannalle. OMXH25-indeksi laski syyskuusta 4,2 %. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehdyn vaihdon arvo nousi 12,7 % edellisestä kuusta.

Helsingin pörssissä alkoi lokakuu kurssilaskulla ja vaikka tunnelma kohosikin markkinoilla kuun puolivälissä, päätyi OMXH25-indeksi lopulta 1845,5 pisteeseen laskien siten 4,2 % syyskuusta 2009. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin syyskuussa yhteensä 325 821 osakekauppaa, joka on 20,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja 1,8 % enemmän kuin syyskuussa 2009. Osakevaihdon arvo oli n. 3040,8 milj. euroa, joka on 27,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin, mutta n. 12,7 % enemmän kuin syyskuussa 2009. ”Lokakuussa pysyi yksityissijoittajien aktiivisuus syyskuun tasoissa. Osakekauppojen keskimääräinen koko näyttää olevan kasvussa, mikä näkyy myös online-välittäjien kasvaneena volyyminä. Osakkeiden kurssilaskut houkuttelivat monet yksityissijoittajat ostokannalle ja vuoden lopussa odotetaan osakekurssien kehittyvän positiivisesti,” kertoo Nordnetin viestintäjohtaja Jonas Burvall. Nokia ja Fortum haluttuja – Stora Enso ja Nordea myydyimmät Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian, Fortumin ja Wärtsilän osakkeilla. Fortum ja Nokia olivat ostajien selkeät suosikit ja niitä hankittiin kumpaakin lähes 40 miljoonan euron netto-ostojen verran. Myös Sammon ostaminen kiinnosti monia sijoittajia. Myyntipuolta hallitsivat sen sijaan Stora Enso, Nordea ja Neste. Lisätietoja: Jonas Burvall, Nordnetin viestintäjohtaja, +46 76 627 9755, jonas.burvall@nordnet.se [Removed graphics, see attached PDF]

Yrityksestä

Nordnet on digitaalinen pankki säästäjille ja sijoittajille. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisen palvelun, laajan valikoiman sijoituskohteita ja edulliset hinnat säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Tutustu meihin osoitteessa nordnetab.com ja nordnet.fi.