Osakekauppa toukokuussa: volyymit ja kauppamäärät laskussa

• Yleisindeksi vajosi vuoden pohjalukemiin kesän kynnyksellä.
  • Huolet euroalueen tulevaisuudesta kärjistyivät äärimmilleen.
  • Online-välittäjien kauppamäärät nousivat toukokuussa 11,6 % edellisvuoteen verrattuna.
  • Sijoittajat netto-ostivat toukokuussa 13,34 milj. eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Nordea, UB, FIM, Saxo Privatbank) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski toukokuussa noin 17,8 prosenttia edelliskuuhun verrattuna. Koko pörssin vaihto laski puolestaan huimat 22,2 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat 5,5 prosenttia, ja koko pörssin kauppamäärät laskivat 6,9 prosenttia. Vuoden ensimmäisen kvartaalin keskiarvoista laskua kertyi vähän yli 30 prosenttia. Edellisvuoden tasoihin verrattuna koko pörssin kauppamäärät puolestaan nousivat noin 20,5 prosenttia ja yksityissijoittajien kauppamäärät 11,6 prosenttia.

”Piensijoittaja ei valitettavasti päässyt jatkamaan vapun juhlintaa osakemarkkinoiden puolella. Kiinan ja Kreikan talouteen sekä espanjalaisten pankkien vakavaraisuuteen liittyvä epävarmuus syöksi kurssit alamäkeen globaalisti. Toukokuu ei satunnaisten makrolukujen lisäksi tarjonnut positiivisia signaaleja, joita erityisesti euroalueen osalta on kohta kyllästymiseen saakka odoteltu”, Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall toteaa.

”Seuraavaksi jännitetään, minkälaiseen ratkaisuun Kreikassa päädytään. Kreikan uhkakuvat eivät liity yksinomaan yhteisvaluutan kohtaloon, vaan ovat maailmantalouden kannalta osa laajempaa ongelmavyyhtiä”, Odenwall jatkaa.

Nokia ostetuin, Kone myydyin

Online-välittäjien kautta ostettiin nettomääräisesti toukokuussa eniten Nokian ja seuraavaksi eniten Outokummun osakkeita. Myös Fortum ja Cargotec olivat sijoittajien suosiossa.

”Nokia pysyy kuukaudesta toiseen piensijoittajien suosikkiosakkeena. Vaikka osakkeen arvo jatkoi toukokuussa laskuaan, oli netto-ostoarvo lähes neljä kertaa suurempi kuin Outokummulla, jolla kyseinen arvo oli toiseksi suurin. Piensijoittajien keskuudessa luottoa Nokiaan löytyy siis vielä. Yksittäinen suuri kauppa nosti pienyhtiöiden listalla noteeratun eQ:n netto-ostetuimpien listalle”, Odenwall sanoo.

Myydyimpiä osakkeita olivat toukokuussa Kone, Wärtsilä ja UPM-Kymmene.

”Myydyimmät osakkeet ovat taas kerran vakaita yrityksiä, joista pitkältä aikaväliltä saatuja voittoja on kotiutettu”, Odenwall toteaa.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 604

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Nordea, UB, FIM ja Saxo Privatbank)

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – Toukokuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – Toukokuu 2012

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Avainsanat: