Kansainvälisen lääkekonserni Novartisin kasvu jatkui voimakkaana tammi-syyskuussa 2002

Kansainvälisen lääkekonserni Novartisin kasvu jatkui voimakkaana tammi- syyskuussa 2002 Suomessa Novartis Finland Oy:n myyntivolyymin kasvu nopeinta lääkealalla Espoo 17.10.02 - Lääkekonserni Novartisin kokonaismyynti kasvoi +11% ja reseptilääkemyynti +13% tammi-syyskuussa 2002 verrattuna edelliseen vuoteen. Konsernin liikevaihto tammi-syyskuussa oli 24,2 miljardia CHF, josta reseptilääkemyynti 15,7 miljardia CHF. Konsernin tulos tiukassa liiketoimintaympäristössä oli 5,6 miljardia CHF, mikä on +4 % verrattuna edelliseen vuoteen. Suurimmat kasvunedistäjät Novartisin ydinliiketoiminnassa eli reseptilääkemyynnissä olivat edelleen sydän- ja verisuonilääke Diovan® ja syöpälääkkeet Glivec®, Sandostatin® ja Zometa®. USA:n markkinoiden osuus Novartisin myynnistä on tällä hetkellä 43%. Novartis siirtynee US dollareihin ensi vuoden tulosraportoinnissaan vähentääkseen kurssiheilahdusten vaikutusta. Näin raportointi heijastaa myös paremmin USA:n markkinoiden merkitystä konsernin toiminnassa. Novartis kasvaa myös vahvasti kotimaan lääkemarkkinoilla Novartis Finland Oy:n reseptilääkemyynti oli 49 miljoonaa euroa tammi- syyskuussa. Verrattuna edelliseen vuoteen Novartis Finland Oy:n reseptilääkemyynti kasvoi +18.3% tammi-syyskuussa, kun taas samanaikaisesti lääkemarkkinoiden kasvu oli +10,7 %. Syyskuussa reseptilääkemyynti kasvoi +26,9 % verrattuna markkinoiden kasvuun, joka oli +12,6 %. Tammi-syyskuun vahvaa kasvua ovat vauhdittaneet yhtiön innovatiiviset tuotteet, mm. verenpainelääke Diovan, jonka kasvu oli + 33 %, syövän täsmälääke Glivec ja sienilääke Lamisil. Novartis Finland Oy:n myynti kasvaa kolmanneksi nopeimmin kymmenen suurimman lääkeyhtiön joukossa. "Myyntivolyymimme kasvaa tällä hetkellä nopeimmin koko lääkealalla, joka osoittaa, että meillä on erittäin vahva ja kilpailukykyinen tuoteportfolio", sanoo talousjohtaja Pekka Poikonen. "Kasvuvauhtia tulevat ylläpitämään myös tulevat uudet tuotelanseeraukset, tuorein näistä äskettäin myyntiluvan saanut Elidel® atooppisen ihottuman hoitoon" jatkaa Poikonen. Novartis-konsernin kansainvälinen lehdistötiedote tammi-syyskuun tuloksesta on saatavilla kokonaisuudessaan osoitteesta www.novartis.com tai allamainituilta henkilöiltä. Lisätietoja: Talousjohtaja Pekka Poikonen, Novartis Finland Oy, 040 523 1703 Viestintäpäällikkö Anne Jungell-Nortamo, 040 583 4747 Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on yli 74 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis AG:n osakkeet noteerataan Zürichin ja New Yorkin pörsseissä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kahta liiketoimintayksikköä, Pharma (reseptilääkkeet) ja Consumer Health. Reseptilääkkeet muodostavat valtaosan (> 80 %) liikevaihdosta. Henkilöstöä Suomessa on 140. (www.novartis.fi) ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/17/20021017BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/17/20021017BIT00900/wkr0002.pdf