Kansainvälisen lääkekonserni Novartisin kokonaismyynti kasvoi + 13% tiukassa lääkealan kilpailussa vuoden 2002 ensimmäisen puoliskon aikana Novartis Finland Oy kasvaa edelleen selvästi yli lääkemarkkinoiden keskimääräisen kasvun Espoo 22.7.02 - Lääkekonserni Novartisin kokonaismyynti kasvoi + 13% ja reseptilääkemyynti + 15% verrattuna edelliseen vuoteen. Konsernin ensimmäisen puolen vuoden liikevaihto oli 16,3 miljardia CHF, josta reseptilääkemyynti 10,5 miljardia CHF. Konsernin tulos oli 3,8 miljardia CHF, mikä on + 3% verrattuna edelliseen vuoteen. Kuten alkuvuodesta, merkittäviä myynnin kasvun edistäjiä ovat pääasiallisesti sydän- ja verisuonilääkkeet Diovan® ja Lescol® ja syöpälääkkeet Glivec®, Sandostatin® ja Zometa®. Myös markkinaosuuksien kasvu USA:ssa on tukenut myynnin kasvua. USA:n markkinoiden osuus reseptilääkkeiden myynnistä on 43%. Novartis tulee jatkossakin panostamaan merkittävästi alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystyöhön taatakseen kilpailukykyisen ja kiinnostavan tuoteputken. Henkilöstön määrä kasvoi edellisvuodesta liki 3000 henkilöllä 74000:een. Verrattuna edelliseen vuoteen Novartis Finland Oy:n reseptilääkemyynti kasvoi + 17.6% ensimmäisen puolen vuoden aikana, kun taas samanaikaisesti lääkemarkkinoiden kasvu oli 10,6%. Novartis Finland Oy:n reseptilääkemyynti oli 31 miljoonaa euroa. Novartisin toimitusjohtaja Torbjörn Sonck toteaa, että "Novartis on nopeimmin kasvavia lääkeyrityksiä top-10-lääkeyritysten joukossa. Tämä on erittäin hyvä saavutus jatkuvasti tiukkenevassa lääkealan kilpailussa". Novartis-konsernin kansainvälinen lehdistötiedote vuoden 2002 osavuosikatsauksesta lö ytyy kokonaisuudessaan Internetistä www.novartis.com. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Torbjörn Sonck, Novartis Finland Oy, puh. 040 776 2390 Viestintäpäällikkö Anne Jungell-Nortamo, puh. 040 583 4747 Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on vajaa 74 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis AG:n osakkeet noteerataan Zürichin ja New Yorkin pörssissä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kaikkia kolmea sektoria, Pharma (reseptilääkkeet), Consumer Health ja Biochemie (geneeriset lääkevalmisteet). Reseptilääkkeet muodostavat valtaosan (> 80 %) liikevaihdosta. Henkilöstöä Suomessa on 140. (www.novartis.fi) Anne Jungell-Nortamo Novartis Finland Oy Viestintäpäällikkö Metsänneidonkuja 10 02130 ESPOO Puh 09 6133 2326, 040 583 4747 Faksi 09 6133 2203 anne.jungell-nortamo@pharma.novartis.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00250/wkr0002.pdf